Het DutchNaNo forum. Voor WriYe support in het Nederlands, en andere schrijfdiscussies.

Je bent niet ingelogd.

#1 26-12-2011 13:35:33

Saar
Lid
progress bar
Van: 01-01-2012
Tot: 31-12-2012
Ik: Schrijf
Ik tel in: Woorden

Fantasy: help!

Ik lees veel Fantasy en ik wil echt eens een fantasyverhaal neerpennen, maar ik weet niet hoe eraan te beginnen. Vele verhalen lijken ook op elkaar en persoonlijk vind ik het dan moeilijker om origineel uit de hoek te komen. Ik heb altijd het gevoel gehad dat het wereldje van de fantasy-auteurs moeilijk toegankelijk is en dat het een heuse opdracht is om origineel te blijven.

Zijn er nog mensen die deze mening delen of het genre juist gemakkelijk vinden om te schrijven?

#2 27-12-2011 10:46:20

Sahi
Moderator
progress bar
Van: 09-12-2012
Tot: 31-01-2013
Ik: Edit
Ik tel in: Pagina's

Re: Fantasy: help!

Gewoon lekker schrijven wat in je opkomt. Ik zelf maak me nooit echt druk of mijn verhaal wel 'origineel' genoeg is. Er is altijd, in elk genre, vast wel al iemand die hetzelfde idee heeft gehad. Het gaat erom of het een leuk verhaal is.

Om te beginnen heb je een idee nodig. Zo heb ik eens een verhaal geschreven over een jongetje die van dimensie naar dimensie kon gaan, en dan niet zoals in Sliders met een aparaatje, maar gewoon alsof hij de bocht om liep. Zelf vind ik het best een leuk verhaal geworden.

#3 27-12-2011 10:55:36

Jarsto
Admin
progress bar
Van: 01-01-2014
Tot: 31-12-2014
Ik: Schrijf en Edit

Website

Het is inderdaad niet altijd makkelijk om origineel te blijven in Fantasy, maar het hoeft ook niet heel veel moeilijker te zijn dan het in andere genres is. Er zijn, voor mij, twee dingen waar ik altijd op probeer te letten (overigens niet alleen bij fantasy, maar ook bij sommige andere genres).

1) Worldbuilding

Ik ben nog nooit een echt goed Nederlands woord voor worldbuilding tegengekomen, of als ik het al ben tegengekomen is het niet blijven plakken. Hoe het ook zij worldbuilding is de kunst van het bouwen van de wereld waarin je verhaal zich afspeelt. Met name bij Fantasy en Science Fiction heb je hier veel mee te maken, maar ook veel andere genres kunnen (een beetje) worldbuilding nodig hebben.

Tenzij je helemaal 100% al je locaties uit de werkelijkheid haalt heb je zelfs voor een roman in de 'gewone' moderne wereld wel wat worldbuilding nodig. Al was het maar de layout van het huis van je hoofdpersoon (tenzij dit dus ook nog 'ns een bestaande woning is).

Bij Fantasy en Science Fiction is er echter veel meer dat je zelf moet bedenken/vastleggen. En dus meer ruimte om hierin origineel, of juist onorigineel, te zijn. Hoewel het niet alles zegt is het moeilijker om origineel te zijn als je de 'standaard' fantasy rassen als elven en dwergen inzet. Wel kan dat soms omgekeerd worden door een goede verklaring voor het bestaan van die rassen. (Een van mijn favoriete schrijvers, David Weber, heeft in zijn War God serie inderdaad elven en dwergen, maar met vrij originele verklaringen voor hoe de rassen zijn ontstaan, de een min of meer evolutionair, de ander magisch. Dat werkt beter dan verhalen waar ze min of meer in gedumpt worden 'omdat het fantasy is'.)

Ook de regels voor magie kun je aangrijpen om het wat anders in te kleden dan anderen. Wat kan er met magie (en soms vooral ook wat kan er niet) en wat kost het?

2) Verhaallijn/doelen

Net zoals er 'standaard' fantasy rassen bestaan zijn er ook standaard verhaallijnen/doelstellingen. Het verslaan van het ultieme kwaad, het vinden/vernietigen van een magisch voorwerp, de 'quest' verhaallijn... Dat zijn allemaal dingen die je toch in veel verhalen tegenkomt.

Maar hetzelfde dat Isaac Asimov ooit over science fiction zei geldt ook voor fantasy, alle genres kunnen in een fantasy verhaal gebruikt worden. Er is geen enkele reden waarom je geen fantasy detective zou kunnen schrijven (sterker nog en zijn er al wel een aantal).

Ik zelf houd er wel van om verhalen te schrijven waarbij weliswaar een aantal 'standaard' fantasy elementen voorkomen, zoals bijv. quests om bepaalde informatie te achterhalen (bij mij is het eerder informatie dan voorwerpen) maar het uiteindelijk doel is niet een magische oplossing voor een probleem, of het verslaan van het ultieme kwaad, maar een diplomatieke oplossing die goed uitkomt voor het vaderland van mijn hoofdpersoon.

Conclusie

Uiteindelijk heeft Sahi het belangrijkste al gezegd, je moet om te beginnen schrijven waar jij inspiratie voor hebt. Als het voor jou belangrijk is om origineel te proberen te blijven dan kun je misschien iets aan de tips hierboven hebben.

Maar als je inspiratie toch de kant van een fantasy verhaal wat meer volgens het standaard model gaat kun je altijd de volgende uitspraak in gedachten houden: "A classic is a cliché done well. A cliché is a classic done badly."

Uiteindelijk gaat het voor de kwaliteit van het verhaal niet om de originaliteit, maar voornamelijk om de uitvoering. Ik lees liever een goed verhaal met elven en dwergen erin dan een slecht verhaal dat origineler met z'n fantasy rassen omgaat.

Jarsto - Forum Admin

'There are three rules for writing a novel. Unfortunately, no-one knows what they are.'
- W. Somerset Maugham

#4 27-12-2011 12:07:17

Joos
Lid
progress bar
Van: 01-12-2011
Tot: 31-10-2012

Ik sluit me volledig aan bij Jarsto en Sahi, maar wat ik me wel afvraag: waarom wil je een fantasyverhaal schrijven? Omdat je zo graag fantasy leest? Omdat je zelf fantasyschrijver wil zijn?

Als je fantasy wil schrijven omdat je een goed idee hebt, dan lijkt het me een overbodige vraag waar je moet beginnen. Want dan begin je gewoon zoals je altijd begint. Je begint met je ideeën op te schrijven. Bij een idee voor een verhaal heb je vaak al wel een beetje in gedachten hoe de wereld er ongeveer uitziet, of er magie in zit, dat soort dingen. Dat hoeft niet direct duidelijk te zijn. Schrijf gewoon je idee op en het geeft zich vanzelf vorm.
Het is wel handig om hetgeen wat zich in je gedachten gaat vormen, op te schrijven. Dan 'klopt' je wereld.

Als blijkt dat je in het begin iets geschreven hebt dat later toch niet klopt met je verhaal, dan verander je dat. Maar dat komt in fase twee.

Het begin is zoals het begin altijd is: schrijf je idee op. Als je geen idee hebt, is er ook geen reden om fantasy te schrijven. Schrijven doe je in mijn ogen omdat je een idee hebt, niet omdat je zo graag schrijver wil zijn.

#5 27-12-2011 12:56:18

Saar
Lid
progress bar

@Sahi:
ik heb veel ideeën, maar ik vrees dat ik soms te perfectionistisch ben en ze daarom niet uitwerk. En soms denk ik dan dat ik iets ga neerpennen dat reeds al bestaat.

@Jarsto: bij 'worldbuilding' zal ik eens moeten bij stilstaan. Dat is iets wat ik eigenlijk niet doe. Ik begin te schrijven wat in me opkomt en bouw daar dan verder op. Ik heb er nog nooit bij stilgestaan om eerst de wereld (en) van de hoofdpersonages te creeëren. Is dit niet inspannend/moeilijk?
Het probleem is dat ik me niet echt met een queeste, magisch voorwerp...wil bezighouden. Er is daar zoveel over geschreven. Maar je hebt wel een punt dat je verschillende genres in de fantasy kan combineren. Ik ben meer geneigd om toch een soort van fantasyverhaal te schrijven, maar dan zo origineel mogelijk en niet volgens het standaardmodel, maar het moet kwalitatief goed zijn en goed uitgebracht.

@Joos: Hm, waarom wil in een fantasyverhaal schrijven? Ik zie het als een uitdaging, als een genre die toch wel moeilijk toegankelijk is, maar ook omdat ik graag fantasy lees, niet omdat ik persé een fatasyschrijver wil zijn.

Het probleem met mn ideeën, is dat ik ze vaak verwerp,omdat ik soms te perfectionistisch ben.

Ik wil niet graag een schrijver 'worden'. Dat kan je immers niet, want je 'bent het of je bent het niet'. Ik schrijf als uitlaatklep, voor mn plezier, niet met de gedachte om iets te publiceren en het te koop zien liggen in de boekhandel.

#6 27-12-2011 13:19:43

Joos
Lid
progress bar
Van: 01-12-2011
Tot: 31-10-2012

Saar schreef:

@Sahi:
Ik wil niet graag een schrijver 'worden'. Dat kan je immers niet, want je 'bent het of je bent het niet'. Ik schrijf als uitlaatklep, voor mn plezier, niet met de gedachte om iets te publiceren en het te koop zien liggen in de boekhandel.

Ik ben het hierbij niet met je eens. Ik ken genoeg mensen die denken dat ze kunnen schrijven, maar het niet kunnen. Dan ben je in mijn ogen geen schrijver. Misschien dat die mensen na veel oefenen het wel onder de knie krijgen, en dan ben je dus 'schrijver' geworden. Maar goed, dat terzijde, dat is een discussie waar waarschijnlijk nooit een antwoord op komt.
En als het niet je gedachte is om iets te publiceren, waarom maak je je dan zo druk of het wel origineel is en over de toegankelijkheid van de wereld van fantasy-auteurs? wink

Nu even iets meer ontopic. Ik neem aan dat je de ideeën die je verwerpt, wel gewoon ergens op schrijft voor later ooit een keer? Begin gewoon eens bij zo'n idee. Geen enkel idee is vanaf het begin af aan perfect. Zelfs een zoveelste versie hoeft niet perfect te zijn wink
Perfectioneren van een verhaal gebeurt tijdens het proces. Of dat nu tijdens het denken over een verhaal is, of tijdens het schrijven dat maakt niet uit. Alles wat geschreven is, kan weer aangepast worden smile

#7 27-12-2011 15:12:41

Saar
Lid
progress bar

Ik denk ook niet dat ik kan schrijven,hé wink Ik doe het voor mijn plezier, als uitlaatklep. Zo heeft er nog niemand iets gelezen van wat ik heb geschreven... Het is absoluut mn bedoeling niet om te publiceren, maar ergens wil ik toch origineel blijven. Ik onderzoek gewoon veel, vandaar dat ik mij vragen stel over het al dan niet toegankelijk zijn.

Ik schrijf zelden ideeën op. Ik heb een olifantengeheugen en ergens is er een lade met 'schrijfideeën'. Als ik het werkelijk op papier zie staan, dan geloof ik niet in mezelf en denk ik 'jeetje,waar ben ik nu mee bezig'.

#8 27-12-2011 16:47:11

Mews
Lid
progress bar
Van: 01-02-2012
Tot: 31-12-2013

Website

Ik denk dat het ook het beste is om gewoon te beginnen. Voor NaNoWriMo 2011 was ik ook erg twijfelachtig om fantasy te gaan schrijven. Ik had al tijden een basis-idee in mijn hoofd die eigen weinig omvatte, maar wel een duidelijke MC in mijn hoofd. Verder weinig world-building gedaan toen ik ging schrijven. Ook had ik het idee om iets van minder epische schaal te maken. Geen grote helden en geschiedenis-boek-verhalen dus, ik wilde het over gewone mensen met gewone rollen doen. De MC was een voetsoldaat die erg graag mensen wilde helpen, maar door alle ellende en haar fysieke zwakheid in steeds diepere dalen zakte. Ik ben blij dat ik dankzij NaNoWriMo gewoon het hele verhaal in één maand heb neergezet. Verbeteringen moeten er nog zat gedaan worden, maar het staat er wel. Dan heb je iets om vanuit verder te bouwen. Eerder 'mocht' ik van mezelf niet gaan schrijven, helemaal fantasy, omdat voor mijn idee de kans er geld mee te verdienen zo klein was. Nu probeer ik toch mezelf op literair vlak te verbeteren, omdat ik het leuk vind en wie weet. Dat helpt mijn schrijven echt met stappen vooruit, ik kan nog steeds haast niet geloven dat ik mijn hele fantasy verhaal van 160k heb neergezet in een maand en ik vind dat er best wat in kan zitten. Ik heb ook niet gelet op stijl en heb een heleboel characters pas bedacht op het moment dat ik ze schreef. Een van de dingen die mij persoonlijk namelijk tegen hield was het hele voorbereidingsproces en alle lijnen die ik zou moeten uitzetten voor mijn verhaal, en daarom heb ik met NaNoWriMo besloten dat even te laten varen en gewoon te gaan schrijven en tijdens het schrijven na te denken over het verhaal, i.p.v. van te voren. Dat werkt bij mij toch het beste en kleine inconsistenties kan je altijd later wegwerken.

Dat twijfelen van te voren ken ik ook; dat heb ik 5 jaar lang gedaan op mijn studie (illustratie op de kunstacademie). wink Was zo bang dat het niet goed genoeg was dat ik dan maar niet begon, of uren naar papier zat te staren, of gewoon uren in mijn hoofd al mijn ideeën zat rond te malen... Gelukkig heb ik dat nu niet meer zo, ook in teken-opdrachten niet, was bij mij echt puur de druk van school/cijfers/etc en met schrijven heb ik het niet zo, maar zowel daar als met schrijven is het toch echt het beste gewoon te beginnen.

Je moet je ook voor ogen houden dat een verhaal wat niet helemaal goed loopt niet erg is, of als er een keer iets bij zit wat je niks vindt. Je hebt het dan wel gedáán, en bent er achter gekomen dat het niks is, wat je anders niet had geweten. Dan blijf je ook niet met 'what if's zitten. En niet vergeten te genieten van het schrijf-proces, erg belangrijk. wink

Nou ja, ik weet niet of het helpt, maar ik zou dus meegaan met wat enkele anderen al hebben gezegd, gewoon lekker schrijven! Veel succes/plezier wink

#9 27-12-2011 21:24:48

Jarsto
Admin
progress bar
Van: 01-01-2014
Tot: 31-12-2014

Website

Saar schreef:

<snip>

@Jarsto: bij 'worldbuilding' zal ik eens moeten bij stilstaan. Dat is iets wat ik eigenlijk niet doe. Ik begin te schrijven wat in me opkomt en bouw daar dan verder op. Ik heb er nog nooit bij stilgestaan om eerst de wereld (en) van de hoofdpersonages te creeëren. Is dit niet inspannend/moeilijk?
Het probleem is dat ik me niet echt met een queeste, magisch voorwerp...wil bezighouden. Er is daar zoveel over geschreven. Maar je hebt wel een punt dat je verschillende genres in de fantasy kan combineren. Ik ben meer geneigd om toch een soort van fantasyverhaal te schrijven, maar dan zo origineel mogelijk en niet volgens het standaardmodel, maar het moet kwalitatief goed zijn en goed uitgebracht.

<snip>

Worldbuilding gaat bij mij voor verschillende verhalen op verschillende manieren. Er zijn werelden waar ik alleen maar een basis idee van heb voordat ik ga schrijven, en dan de wereld opzet tegelijk met het schrijven. Het punt daarbij is dan wel dat ik aantekeningen bij moet houden naast het schrijven, ik kan er niet tegen wanneer mijn werelden niet intern consistent blijven.

Meestal bouw ik echter op z'n minst gedeeltelijk voordat ik ga schrijven mijn wereld al op. Ik heb dan vaak wel ergens in m'n achterhoofd al wel een idee voor een verhaal, maar ook niet altijd. Het gebeurt mij soms dat perfecte stukjes achtergrond, die niet noodzakelijk zelf genoeg zijn (of voor mij interessant zijn) voor een verhaal bij me opkomen. Het kan daarbij ook best zijn dat ik een x aantal losse stukjes al heb staan en dan opeens denk 'goh, zouden die samen niet in één wereld passen', en dan heb ik dus opeens weer een hele wereld (of een groot deel ervan).

Ik zelf vind in sommige gevallen de worldbuilding zo leuk om te doen dat ik moeite moet doen om mezelf aan het schrijven te zetten, maar er zijn ook mensen die er minder belangstelling voor hebben. Worldbuilding is voor mij juist een uitlaatklep denk ik. Dit zijn teksten die ik voor mezelf schrijf, waar ik niet de eisen aan hoef te stellen die ik aan het echte verhaal zou stellen. En juist het hebben van een flinke achtergrond, ook al gebruik je misschien alleen maar details her en der in je verhaal, geeft een gevoel van diepte dat moeilijk te vinden is als je het werk niet doet om die wereld op te zetten.

Overigens wil ik ook nog wel 'ns worldbuilding doen nadat er al een versie van het verhaal af is. In mijn aantekeningen voor rewrites komt nog wel 'ns "add more depth to..." voor. Dat zijn dan opdrachten voor mezelf om wat meer achtergrond ergens voor op te bouwen. Zo weet ik dat in mijn NaNo 2011 (als ik die ooit ga herschrijven/bewerken) de religie van een cultuur wat meer werk nodig heeft, gewoon omdat die voor mij bij het herlezen niet genoeg diepte/echtheid uitstraalde.

Jarsto - Forum Admin

'There are three rules for writing a novel. Unfortunately, no-one knows what they are.'
- W. Somerset Maugham

#10 27-12-2011 22:40:47

RJA
Lid
progress bar

Nou ben ik geen fantasy schrijver. Toch is ook dit topic wel weer interessant.

In ieder geval over het punt waarom je zou schrijven en wat Joos aan haalt over het zijn of worden van een schrijver...
Persoonlijk vind ik dat niet het belangrijkste, wat ik zal zijn of worden. Ik schrijf omdat mijn hoofd overloopt van ideeën die ik -al dan niet als verwerkingsproces- op papier wil zetten. Het is voor mij een uitlaatklep en een vorm van ontspanning, ik besteed hier veel tijd aan en dit doe ik al sinds ik een jaar of 12 ben (of al langer als je m'n toneelstukken met al m'n barbies van vroeger mee reken, ondanks dat die nooit op papier zijn gezet wink)
Eigenlijk ben ik pas iets van 2,5 jaar geleden wat serieuzer naar mijn schrijven gaan kijken. Ben ik er meer rekening mee gaan houden dat je het niet alleen voor jezelf schrijft of voor een doelgroep. En ik ben mezelf gaan verbeteren met het idee misschien wel iets uit te willen gaan geven (mits ik iets goed genoeg vind, want ik ben ook erg kritisch en zie veel ook gewoon nog als 'oefening').
Wel noem ik mezelf een schrijfster. Ik ben alleen geen professioneel schrijfster, ik verdien mijn geld er niet mee. Maar ik rij ook paard en ben amazone, als hobby. Ook hier verdien ik mijn geld niet mee, dus ook geen professioneel amazone. In mijn ogen maakt dat laatste het verschil. Wat ik op papier wil en moet zetten komt van binnenuit en die drang maakt mij een schrijfster.

Dan het vlak waar ik minder verstand van heb, Fantasy.
Wat Jarsto al vertelt, worldbuilding (wereldbouwen? tongue) is erg belangrijk. Zeker bij fantasy moet je een duidelijk beeld hebben. Ook al kan dit duidelijke beeld ook goed vast liggen in jouw brein en hoeft het niet persee op papier, als het maar wel in jouw hele verhaal iets constants is.
Wordbuilding gebruik ik bij mijn mainstream inderdaad ook. Misschien in mindere mate, maar je moet ook een beeld hebben. Maar het gebruiken van een bestaande (voor jou bekende) stad is ook al een vorm van worldbuilding. Daarnaast verwerk ik het bij mijn mainstream wat meer in het algemen plotten, samen met de verhaallijn en de eigenschappen van m'n personages etc. etc.

En orginaliteit. Tja. In fantasy worden toch veel al mythes gebruikt. Vampieren, weerwolven, draken, eenhoorns, noem maar op. Iedere fantays-schijver die deze wezens dus weer gebruikt is niet origineel? Het gaat er puur om wat jij er zelf mee doet. Hoe geef je jouw eigen draai er aan (ook al zou ik persoonlijk niet gaan voor glitterende vampieren...) en wat er gebeurt in jouw verhaal is ook erg belangrijk.
Natuurlijk is er ook de mogelijkheid om geheel nieuwe wezens te creeëren, maar dat is ook erg ingewikkeld. Ik denk dat het toch ook vaker gebeurt dat er een nieuwe draai gegeven wordt aan o.a. bovenstaande meer bekendere mythes.

Met fantasy kan je inderdaad ook alle kanten op. Detectives die zich afspelen in een fantasy wereld, of romantiek, drama, noem maar op. Een goed voorbeeld voor mezelf vind ik bijvoorbeeld Buffy the Vampire Slayer, aangezien ik daar zelf 'groot' mee ben geworden.
Eigenlijk is het gewoon een groot tienerdrama verpakt in een Vampire Slayer. Zo veel dingen daarin stonden synoniem aan dingen die voor mij als pubermeisje zo herkenbaar waren. Ik vind dat nog altijd zo goed verpakt.

Maar goed, zelf hou ik het nog altijd bij al mijn romantische drama's en chicklits in de mainstream wereld. Maar ik zou je aanraden om gewoon wat dingen op papier te zetten en te gaan schrijven. Ik zou niet meteen beginnen met het doel om een epische novel neer te zetten. Schrijf omdat je iets kwijt wil, omdat je die ideeën niet langer alleen in jouw hoofd wilt houden.
Zo lang het alleen maar in jouw brein zit, zal nooit iemand ook maar in de mogelijkheid zijn om er van te kunnen genieten. Echter betekent het op papier zetten hiervan niet meteen dat je verplicht bent om het met de hele wereld te delen.

Laatst bewerkt door RJA (27-12-2011 22:41:34)

"The ducks will be fine. They're lying in a pan with their heads chopped off, so the worst part is behind them..."

#11 28-12-2011 00:53:33

Mews
Lid
progress bar
Van: 01-02-2012
Tot: 31-12-2013

Website

Re: Worldbuilding trouwens... Ik heb van te voren geen world-building gedaan, ik had behalve de mensen die in de 'main city' wonen één ras dat ik erin wilde stoppen. Een paar anderen zijn later gekomen tijdens het schrijven. In mijn hoofd heb ik wel een grof idee van hoe alles er uit ziet en in elkaar zit, maar ik heb er weinig van opgeschreven.

Ik zou persoonlijk gewoon gaan met wat je graag zelf wil, wat inspirerend is voor jou. Ik heb me zelf dus echt lang laten tegenhouden door "ja maar"s, en nu vind ik dat achteraf eigenlijk heel stom. Bij mij iig komt de wereld wel tijdens het schrijven, en kleine inconsistenties kan je dus altijd nog wegwerken later.

Oh ja, ik heb nu wel nu het verhaal klaar is dat de wereld in m'n hoofd steeds groter wordt, haha, heb ook al een boel alternatieve ideeën voor andere verhalen opgeschreven. Eigenlijk zou ik alles uit de wereld wel een keer op een rijtje moeten zetten voor de duidelijkheid...

Zelf ben ik trouwens geen fan van al te 'standaard' rassen die veel voorkomen in fantasy, maar dat is voornamelijk omdat veel lezers een erg vastgeroest idee hebben over de hoe & wat's van bijv orcs / elven. Daarnaast hou ik niet zo van goed vs kwaad en vaak krijg je wel een beetje "us vs them" met de 'standaard' rassen. Ik vind de psychologische impact op mijn MC(s) interessanter als ze iemand te grazen moeten nemen die eigenlijk maar net als hen is dan "omdat ie groen is". Kan je natuurlijk ook wel meer mee doen dan dat, maar dat is iig voor mij de reden om liever wat minder voor de hand liggende te kiezen. Wat RJA zegt, originaliteit is sowieso lastig te behalen, maar dat is voor mij niet dé reden om niet de standaard rassen te nemen. Als jij echter dat leuke rassen vindt en de staande ideeën ervoor niet erg vindt kan je ze natuurlijk gewoon gebruiken. Dragon Age: Origins had wel een leuke verandering bij de elven, die als slaven leefden. wink

Laatst bewerkt door Mews (28-12-2011 00:54:18)

#12 30-12-2011 11:54:21

Saar
Lid
progress bar

Bedankt voor al jullie interessante reacties! Ik heb ondertusen mn 'schrijfsel-map' terug opgevist en heb al een paar ideeën neergepend. Ik zie wel wat eruit komt. Vooral het aspect 'worldbuilding' ga ik nu toepassen. Ik denk dat ik het mezelf wat gemakkelijker zal maken door gestructureerder te werk te gaan. Op een specifiek genre heb ik me nu niet vastgepint, enkel dat er een grote vleug fantasy zal inzitten.

@RJA: ik durf mezelf zelfs geen schrijfster noemen. Gewoon iemand die iets neerpent en graag schrijft. Als ik zeg dat ik schrijf, dan wil men direct iets lezen en net dat gaat voor mij nog iets te ver. Net als jij en Mews ben ik ook met paarden bezig, maar een amazone durf ik mezelf niet noemen. Ik verdien er geen geld mee, zit niet in het zadel, maar ben er wel mee bezig.

Voor mij is het ook geen kwestie van 'zijn' of 'worden', enkel een uitlaatklep, een manier om even te vluchten aan de werkelijkheid...

Forum footer