Het DutchNaNo forum. Voor WriYe support in het Nederlands, en andere schrijfdiscussies.

Je bent niet ingelogd.

#1 15-12-2011 02:07:32

Mews
Lid
progress bar
Van: 01-02-2012
Tot: 31-12-2013
Ik: Schrijf en Edit
Ik tel in: Woorden

Website

Joe Abercrombie\'s boeken! (fantasy)

Ik wilde even een topic openen voor mijn huidige favoriete schrijver, Joe Abercrombie. Inmiddels alweer bijna 2 jaar terug ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met zijn boeken, doordat ik op Den Haag in de boekwinkel stond op 1 Januari en bij de Engelse boeken stond te kijken. Daar tussen stond een hele mooie zij-kaft met een pakkende titel: Best Served Cold.

Best Served Cold heb ik als een gek uitgelezen, helemaal in love met zijn realistische, harde wereld en zijn gezelschap van misfits die alleen hun eigen hebberigheid gemeen hebben.

Denk dat Aleeneh hem ook wel leuk zou vinden aangezien ze net als ik niet van de epische helden is. big_smile Abercrombie's boeken hebben duidelijk geen epische helden. Ik ben zelf ook totaal van de anti-helden en/of personages die niks held-achtigs doen. Vind het leuk dat er geen goed/slecht is maar gewoon een bult mensen met allemaal hun eigen doelen voor ogen. wink

Na Best Served Cold heb ik pas zijn trilogie gekocht en gelezen, the First Law trilogie. Ik vond Best Served Cold eerlijk gezegd beter, waardoor het ook even duurde voor ik 'in' de trilogie zat. Helft van boek 1, heel boek 2, en helft van boek 3 heb ik achter elkaar gelezen en nu pas kort geleden het eind van boek 3. Nu dus klaar voor zijn laatst uitgekomen boek. Het is al in januari ofzo uitgekomen maar ik was nog aan het lezen in de trilogie, dus laatst eindelijk maar eens verdiept erin en ervoor gezorgd dat ik 'm voor kerst krijg van m'n familie. big_smile

Als iemand hem wil lezen zou ik aanraden om eerst de First Law trilogie te lezen, omdat al zijn boeken weer verder bouwen op personages (vaak side-chars) van de andere boeken. Ik herkende constant personages van Best Served Cold, maar de trilogie speelt zich dus af vóór Best Served Cold dus dat was af en toe wat onhandig (dan weet je al wie er iig niet dood gaan enzo tongue).

Nou ja, als je dus nog een leuke fantasy zoekt.... big_smile Weet eigenlijk niet of ie ook in de bieb te krijgen is. Weet ook niet of hij vertaald is maar ik zou Engels aanraden (maar ik lees eigenlijk sowieso nooit meer naar het Nederlands vertaalde boeken als ze in het Engels verschreven zijn).

EDIT: Squee! Ik kwam omdat ik niet kon slapen op de site van Joe Abercrombie terecht, en kwam er zo via zijn blog achter dat hij wat gesigneerde boeken te koop had die hij nog had liggen. Ik had Best Served Cold natuurlijk al, maar voor 7 pond (en dan nog verzendkosten) kon ik het niet laten... big_smile Kerstcadeautje aan mezelf dan maar... wink

Laatst bewerkt door Mews (15-12-2011 03:45:56)

#2 15-12-2011 11:21:28

Omegi
Lid

Re: Joe Abercrombie\'s boeken! (fantasy)

Heb er goede dingen over gehoord, maar nog niets van gelezen.
Welk boek raad je aan om mee te beginnen? smile

#3 15-12-2011 15:20:24

Mews
Lid
progress bar

Website

Tja, ik vind zelf dus Best Served Cold het beste, maar eigenlijk kan je het beste beginnen met het eerste boek van de First Law trilogie, The Blade Itself. Die is ook wel erg gaaf hoor, alleen vind ik dus persoonlijk zo'n trilogie zo, uh, lang, moet je zo lang regelmatig lezen om erbij te blijven of je weet op een gegeven moment even niet meer waar het over gaat. Vreemd genoeg had ik dat helemaal niet bij Ken Follett's middeleeuwse boeken (1000 pagina's kleine letters in één "pocket") waar zo'n lang verhaal in één boek zat.

Nou ja, ik zou dus bij The Blade Itself beginnen zodat je chronologisch in de juiste volgorde zit te lezen. smile

Laatst bewerkt door Mews (15-12-2011 15:25:00)

#4 15-12-2011 21:23:43

Omegi
Lid

Hahaha, gesproken door degene wiens trilogie ik nakijk smile

Horen Best Served Cold en de trilogie ook bij elkaar dan?

#5 15-12-2011 22:28:54

Mews
Lid
progress bar

Website

Ik vind van mijn NaNonovel eigenlijk dat het alleen in zijn geheel zou kunnen worden gepubliceerd, niet als trilogie. Daar is de spanningsboog ook niet op gebouwd denk ik. Best Served Cold is ook in meerdere delen opgedeeld als ik me goed herinner, maar wel een boek.

& Nee, het is geen vervolg, maar er worden side-characters uit de trilogie gebruikt in Best Served Cold. Het speelt zich grotendeels in een ander deel van dezelfde wereld af met enkele terugkerende characters. Op zich kán het dus wel om Best Served Cold eerst te lezen, maar dan weet je als je daarna de trilogie zou lezen dus in ieder geval alvast wie er niet dood gaat wink.

#6 16-12-2011 11:36:43

Omegi
Lid

Oh dat is wel cool :3 Zo bouw ik één van mijn verhalen ook op. Of eerder gezegd, ik heb een wereld gebouwd, en de "geschiedenis" is eigenlijk gewoon een serie verhalen. Sommige lang wat ook wel een trilogie kan worden of in ieder geval een flink lang boek, sommige kort van een paar pagina's, een ervan mijn Nano van dit jaar, etc. Leuk om te weten dat dat soort settings/boeken ook wordt uitegegeven smile Ik geloof dat Raymond Feist het ook doet, meerdere boeken in dezelfde setting.

Maar eens een pdfje zoeken dan voor in de trein big_smile

#7 16-12-2011 15:36:59

harry mossel
Lid

De First Law trilogy wordt wel beter naarmate het verhaal vordert. Je kunt duidelijk merken dat Abercrombie een steeds betere schrijver wordt. Ik heb nadat ik het eerste deel uit had eerst nog wat andere boeken gelezen, maar ik kon aan het eind van het tweede boek niet wachten deel 3 te lezen.
Best Served Cold is inderdaad een beter boek, maar volgens mij is het veel leuker om eerst de trilogie te lezen, zodat je de karakters die terugkomen herkent. Ze hebben het in het boek ook steeds over "the crippled" en hoe hij de werkelijke macht achter de troon is, en het is wel gaver als je weet wie het is en hoe de zaken precies zitten.
Ik heb zijn vijfde boek, The Heroes, ook liggen, maar nog niet gelezen. Maar hij ligt bovenop de stapel!

#8 16-12-2011 15:51:02

Mews
Lid
progress bar

Website

Omegi, ik vind het ook wel erg inspirerend dat hij zo schrijft. Daardoor denk je zelf ook meer na over de mogelijkheden van je verhaal en niet "het is wat het is". In mijn hoofd hebben een aantal van mijn side-characters ook al hele sequels geschreven. big_smile

Harry, ja, ik ben het er toch wel mee eens dat het beter is om eerst door de trilogie heen te ploegen wink. Leuk dat nog iemand hem kent! big_smile Ik moet eigenlijk best served cold nog eens lezen omdat het al zo'n tijd terug is, en ik sindsdien de trilogie heb gelezen, maar als ik the heroes voor kerst krijg lees ik die misschien eerst... hmm. edit; Ik kwam er trouwens ook pas achter dat ie the heroes heet toen ik de trilogie een paar weken geleden eindelijk uit had en ging kijken hoe duur zijn laatste boek ook weer was en of ik 'm ging kopen. Abercrombie heeft duidelijk hetzelfde idee over helden als mij :')

Laatst bewerkt door Mews (16-12-2011 15:52:21)

#9 19-12-2011 10:05:32

harry mossel
Lid

Ik zit nu ongeveer op bladzijde 150 van The Heroes. Tot nu toe is het een beetje traag. Best Served Cold begon natuurlijk gelijk met een Bang, dat is in dit boek minder. En het speelt zich af in The North, ik hou zelf meer van het Renaissance-achtige van The Union.
Maar Bayaz komt er in voor, dat is wel cool! En Eaters (als ik het goed heb). Scary!

#10 25-12-2011 18:05:20

Mews
Lid
progress bar

Website

Bayaz is niet echt een van de karakters die me aanspreekt persoonlijk, maar wel geinig dat ie weer terug komt. Herkenning is altijd wel leuk, maar er kwamen sowieso wel een boel 'oude' namen voorbij in de flaptekst. Wel grappig dat het zo langzaam begint, The Heroes klonk erg fast-paced vond ik en met veel gevecht (zijn ook niet mijn favoriete stukken, ben niet zo van eindeloze gevechten). Helaas heb ik 'm toch niet voor kerst gekregen, dat is wel jammer... Duurt denk ik nog wel even voor ik 'm zelf ga halen. Ik denk dat ze te laat waren met bestellen en toen maar andere dingetjes hebben gehaald omdat 't in de winkel niet zoveel te vinden is... Oh well. Ik heb nog wel 'n boel andere boeken van andere auteurs te lezen, dus The Heroes moet nog maar even wachten tot het geld er voor is. smile

Heb wel mijn gesigneerde versie van Best Served Cold binnen. smile "To Iris, Follow your dreams... Unless they lead you into a brutal quest for vengeance."

Laatst bewerkt door Mews (25-12-2011 18:06:01)

#11 28-12-2011 12:54:13

harry mossel
Lid

Ik heb 'm ondertussen uit. Ik vind het wel een goed boek, maar Best Served Cold was beter.

Het langzame begin wordt voornamelijk veroorzaakt omdat je eerst uitgebreid van alle hoofdpersonen te horen krijgt hoe ze over oorlog denken, aan welke kant van de oorlog ze staan, etc, vóórdat de oorlog begint. Omdat er zoveel hoofdpersonen zijn en je regelmatig hoofdstukken krijgt vanuit het oogpunt van verschillende bijfiguren, duurt dit nogal lang. Maar op een gegeven moment zat ik toch weer middenin het verhaal aan één stuk door te lezen.

Forum footer