Het DutchNaNo forum. Voor WriYe support in het Nederlands, en andere schrijfdiscussies.

Je bent niet ingelogd.

#26 06-12-2011 22:48:36

Aleeneh
Lid
progress bar
Van: 01-01-2012
Tot: 31-12-2012
Ik: Schrijf
Ik tel in: Woorden

Re: Aleenehs voortgang!

Dat ging volgens mij over een vrouw die kanker kreeg en een man die het allemaal niet aankon en toen maar een affaire begon ofzo, maar ik heb t ook niet gelezen tongue

Haha geef mij die tien ideeën! XD

#27 06-12-2011 23:03:21

lenihanfighter
Lid
progress bar
Van: 01-12-2012
Tot: 30-11-2013

Website

Je moet gewoon heel ruim naar het 'naamloze' kijken. big_smile Mensen die voor langere tijd op vaste tijden op de fiets zitten of ergens lopend heen gaan zullen dit misschien wel herkennen, maar...

Toen ik nog naar de middelbare ging, heb ik voor zeven jaar lang (deed de vijfde over in vwo) iedere ochtend dezelfde man op de fiets tegengekomen. Ik weet niet hoe die heet of waar hij woont en ik kan alleen gokken dat ie richting werk was... en verder weet ik het nog zo goed, omdat ie leek op de vader van een vriendin. Verder geen gevoelens ofzo, maar stel je nu het volgende verhaal/scenario voor...

Hoofdpersoon gaat elke ochtend naar school of naar werk of laat zijn/haar hond uit... Ik ga even voor zijn hond. En elke ochtend ontmoet ie hetzelfde meisje of vrouw, die ook op weg is naar school, werk of die ook haar hond uitlaat. Hij heeft nog nooit de moed gehad om haar aan te spreken, maar altijd van een afstandje bewonderen en vol fantasieen... En misschien ondertussen heeft ie al wel iemand, maar daar is hij heel ongelukkig mee, maar hij is te zwak om weg te gaan. En ik denk dat ik hier gemeen genoeg ga zijn om het een tragisch einde te geven, zoals dat de vrouw die hij bewonderd hem ontglipt en zijn eigen vrouw of vriendin hem verlaat omdat ie zo'n nutteloze vent is. big_smile Maar de naamloze liefde, want hij is verliefd op die ene vrouw zonder ooit zelfs maar te weten hoe ze heet.

Of wat me ook wel te binnen schoot was een geheime relatie. Niet zo zeer affaire, maar een historisch verhaal mogelijk, in de tijd waarbij bepaalde seksuele richtingen onmogelijk waren. Twee mannen, twee vrouwen, meer richting SM of natuurlijk een relatie tussen twee culturen. Zeker in de tijd dat Afrikanen als slaven werden afgevoerd denk ik niet dat het goedgekeurd werd om een liefdesrelatie met een slaaf te hebben. En dan dus 'naamloos' omdat er niet over gesproken mag worden. big_smile

Ik geloof dat mijn andere ideeen wel beetje cliche zijn... maar in elk geval een echt 'naamloos' personage die verstrikt raakt in een romantische relatie, een spook die verliefd wordt op een levend persoon, maar haar geheugen is door de jaren heen aangetast, dus ze kan zich nog slecht dingen herinneren... Gewoon breed naar het naamloos kijken. big_smile

One worm, one goal, one perfect shot.

#28 06-12-2011 23:10:12

Aleeneh
Lid
progress bar

Ooh je geeft me nou wel ideeën. Over iemand die iemand anders van een afstandje bewondert; misschien iemand die in de buurt woont ofzo, verderop in de straat. Dat hij iedere keer opkijkt wanneer hij haar weer ziet lopen maar haar maar niet aan durft te spreken. Het gaat z'n leven beheersen, zelfs al is hij nog zo druk in zijn leven (misschien zelfs wel getrouwd). En dan ineens is zij telkens te zien met een andere man in de buurt. Ineens laat hij haar hond uit, staan ze samen in de deuropening te kletsen. Misschien trouwen ze zelfs, of staat er ineens een ooievaar in de tuin.
En dan is er iets wat hem eraan helpt herinneren dat het leven eindig is (misschien overlijdt het kindje van de vrouw? Of iemand die hem nabij staat?) en dat hij stappen moet ondernemen wil hij weer gelukkig worden en het los kunnen laten, en dan gaat hij iets doen dat zijn leven verandert. Idk wat dat is; of hij haar aan gaat spreken en contact gaat zoeken, of dat hij misschien zijn vrouw scheidt en de wereld in trekt of noem maar op.

#29 06-12-2011 23:13:33

lenihanfighter
Lid
progress bar

Website

Zie? big_smile Het lukt je best wel. Als je btw op zoek wil gaan naar leuke ideeen, kan je brainstormen via mindmap of door associatie. Bij associatie pik je vijf of tien ofzo woorden uit het woordenboek. Blind prikken. En dan schrijf je bij elk woord associaties op en vervolgens kijk je bij die associaties of je verbanden kunt leggen met 'naamloze liefde'.

Ik moest dit doen met 'reizen' en ik weet dat ergens kwam op 'vakantie op de maan'. Was ik anders niet zomaar op gekomen. Wie weet wat voor andere verhaal ideeen kan verzinnen op deze manieren! big_smile

#30 06-12-2011 23:17:25

Aleeneh
Lid
progress bar

Whahah gaaf idee tongue ik ben niet zo goed met associatiespelletjes en mindmaps zelf, maar ik ga het wel een keer proberen om te kijken wat voor rare ideeën ik kan bedenken. Wil nu eens een keertje echt iets totaal anders gaan doen dan wat ik meestal schrijf smile

#31 07-12-2011 12:06:50

Omegi
Lid

Hoofdpersoon gaat elke ochtend naar school of naar werk of laat zijn/haar hond uit... Ik ga even voor zijn hond. En elke ochtend ontmoet ie hetzelfde meisje of vrouw, die ook op weg is naar school, werk of die ook haar hond uitlaat. Hij heeft nog nooit de moed gehad om haar aan te spreken, maar altijd van een afstandje bewonderen en vol fantasieen...

En op een dag is zij er niet. Haar hond wel, met een riem er nog aan, maar baasje nergens te bekennen.
Zo heb je een hook voor je hoofdpersoon om van z'n luie kont af te komen en iets anders te doen dan HEEL ERG CREEPY alleen maar staren naar haar. wink

#32 07-12-2011 12:14:48

Aleeneh
Lid
progress bar

Oeh da's ook wel een goeie. Waar is ze heen? Aan de andere kant blijft hij dan wel heel erg op haar gefocust. Ik weet niet of ik dat uiteindelijk dan wel wil. Misschien moet hij juist leren haar los te laten? Wat vinden jullie? tongue

#33 07-12-2011 12:16:53

lenihanfighter
Lid
progress bar

Website

Of hij blijft bij het creepy staren en wordt vervolgens opgepakt door de politie omdat ie gezien wordt als creepy stalker. yikes

#34 07-12-2011 12:19:49

Aleeneh
Lid
progress bar

LOL dat kan ook nog.
Zou ze hem doorhebben of blijft hij verborgen? Ik neig een beetje naar iemand die alleen maar kijkt van achter zijn gordijnen omdat hij totaal niet wil dat iemand ziet dat hij zo gek op haar is.

#35 07-12-2011 12:50:37

Infinity
Lid
progress bar
Van: 01-01-2013
Tot: 31-12-2013
Ik: Schrijf en Edit

waarom zijn het altijd mannen die op een vrouw verliefd worden en niets durven zeggen.
Doe het es  andersom!
Ik bedoel we weten van onszelf wel dat verliefd worden op een onbereikbaar persoon een ramp is, is ook al heel veel over geschreven en zijn ook al heel veel  films van gemaakt, maar het zijn bijna altijd de mannen die verliefd worden op een meisje en niks durven zeggen terwijl andersom ook veel voor komt.

#36 07-12-2011 12:52:30

Aleeneh
Lid
progress bar

Is dat altijd zo dan? Ik ken zulke verhalen uberhaupt niet, ook niet van mannen -> vrouwen.
Maar ik noem ze nu wel hij en zij, maar ik heb nog geen definitieve sexe aan ze toegekend, het kan alle kanten nog op. Hij/zij, zij/hij, zij/zij of hij/hij. Dat weet ik nog niet.

#37 07-12-2011 12:53:55

lenihanfighter
Lid
progress bar

Website

Ik heb het gewoon op 'hem' verliefd op 'haar' gehouden omdat het zo lastig leest als er iedere keer "hij/zij" verliefd op "hem/haar" staat. wink Geloof dat ik ergens had gezegd dat ik voor het gemak de persoon op 'hem' ging houden. Verder hangt het af van Aleeneh natuurlijk. big_smile

Bedoel, als ik het zou schrijven, zou het zij/zij for sure zijn.

#38 07-12-2011 13:02:36

Aleeneh
Lid
progress bar

Whahaha tongue Ja dat is ook wel het makkelijkst voor mij omdat ik vrouwen beter begrijp XD en het brengt nog wat extra complicaties met zich mee enzo tongue

Hm ik vind het nog wel lastig om dit plot een beetje goed uit te werken, het wil nog niet helemaal meewerken.

#39 07-12-2011 13:04:16

lenihanfighter
Lid
progress bar

Website

Give it some time and love. smile Het zal vanzelf gaan groeien, net zoals een baby.

#40 07-12-2011 13:05:49

Aleeneh
Lid
progress bar

Ja en elke week een scheut water en voldoende zonlicht, enzo? wink

#41 07-12-2011 13:25:00

Infinity
Lid
progress bar
Van: 01-01-2013
Tot: 31-12-2013

En tegen praten.
Heavy Metal schijnt ook voor een goede  groei te zorgen.( ah vandaar dat ik zoveel plot ideeën heb..)

#42 07-12-2011 13:28:19

Aleeneh
Lid
progress bar

Die moet ik onthouden. Misschien is al die folkmuziek gewoon niet goed voor ze XD

#43 10-12-2011 22:02:58

Aleeneh
Lid
progress bar

En zo denk je dat je hierna maar eens bezig gaat met non-fantasy dingen schrijven, en zo dringen de fantasyplots zich aan je op.
De laatste tijd heb ik veel tekeningen van draken gemaakt, en ten gevolge daarvan veel tijd besteed aan het nadenken over draken (anatomie, hoe zouden ze leven, wat eten ze, hoe zien ze eruit). En plots was daar...inspiratie voor een nieuw verhaal.

Het speelt zich af in een wereld waar draken zo normaal zijn als in onze wereld honden. De meeste types hebben ook het formaatje hond (zie: http://fc09.deviantart.net/fs70/f/2011/267/6/6/dragon_dreamyard_by_shiaine-d4ati7o.jpg). Het zijn slimme wezens die door vele mensen gehouden worden als metgezel, of voor nuttige taken zoals de jacht. Ze zijn echter meer dan gewone huisdieren; ze zijn gewoonlijk erg eenkennig en hechten zich sterk aan de mens die ze opvoedt. Dat maakt ze tot maatjes voor het leven, die alles voor je doen.
Draken zijn ook een teken van "social standing". Draken kiezen de mens, niet andersom; ze zullen je niet volgen tenzij je het waard bent om gevolgd te worden, daar zijn ze slim genoeg voor. Het hebben van een draak geeft dus aan dat je een machtig persoon bent.
De hoofdpersoon is opgegroeid in een adellijke familie, waarin het hebben van draken erg normaal is. Haar broers en zus zijn allemaal ouder dan zij en hebben allang een draak. Wanneer zij de leeftijd van zestien bereikt en er nog geen draak is die zich aan haar gehecht heeft wordt ze langzaam de schande van de familie, een onderwerp van spot. Het wordt zo erg dat ze (misschien gedwongen?) uit huis gaat. Op haar reis komt ze dan bij een volk van grotere draken terecht, waar ze eerst gevangen wordt genomen. De draken zijn immers als de dood dat ook zij tot "huisdier van mensen" gemaakt worden, zoals hun kleinere broeders is overkomen. Ze zien dat als een schande. Dan sluit ze een vriendschap met een van de grote draken.
Dat verandert haar leven; misschien is er toch nog hoop dat ze haar familie zal kunnen laten zien wat ze waard is.

#44 11-12-2011 11:33:05

Joos
Lid
progress bar
Van: 01-12-2011
Tot: 31-10-2012

Dat klinkt best leuk smile Maar ik denk wel dat er uiteindelijk een reden moet zijn waarom er geen kleine draak aan haar gehecht heeft en ze wel vriendschap kan sluiten met grote draken.
Is er misschien geen kleine draak voor haar omdat ze voorbestemd iets te betekenen voor de grote draken? Is er misschien een oorlog, waarbij zij kan bemiddelen? Of kan zij de kleine en grote draken met elkaar verenigen? Moet zij een einde maken aan het feit dat kleine draken als huisdieren worden gehouden? In dat laatste geval zal haar familie het haar juist niet in dank afnemen, want zij zouden dan door haar hun draken kwijt raken.
Of misschien is zij geadopteerd en daarom niet echt van adel, waardoor ze geen draak heeft? En dan krijgen andere niet-adellijke mensen juist ontzag voor haar omdat zij als gewoon persoon zomaar vriendschap heeft gesloten met een draak, en dan nog wel een grote.

#45 11-12-2011 12:06:20

Omegi
Lid

Misschien is haar moeder vreemdgegaan en is ze daarom eigenlijk een bastaard, niet van adel en kan ze daarom niet met een kleine draak. smile Drama!

#46 11-12-2011 14:00:31

Aleeneh
Lid
progress bar

Joos schreef:

Dat klinkt best leuk smile Maar ik denk wel dat er uiteindelijk een reden moet zijn waarom er geen kleine draak aan haar gehecht heeft en ze wel vriendschap kan sluiten met grote draken.
Is er misschien geen kleine draak voor haar omdat ze voorbestemd iets te betekenen voor de grote draken? Is er misschien een oorlog, waarbij zij kan bemiddelen? Of kan zij de kleine en grote draken met elkaar verenigen? Moet zij een einde maken aan het feit dat kleine draken als huisdieren worden gehouden? In dat laatste geval zal haar familie het haar juist niet in dank afnemen, want zij zouden dan door haar hun draken kwijt raken.
Of misschien is zij geadopteerd en daarom niet echt van adel, waardoor ze geen draak heeft? En dan krijgen andere niet-adellijke mensen juist ontzag voor haar omdat zij als gewoon persoon zomaar vriendschap heeft gesloten met een draak, en dan nog wel een grote.

Jaa daar moet zeker nog een reden voor komen *knikt* Dit was even een idee dat zo in me opkwam maar de fijnere details moeten zeker nog uitgewerkt worden wink thanks voor de ideeën, ik zal even kijken wat het beste werkt.

Forum footer