Het DutchNaNo forum. Voor WriYe support in het Nederlands, en andere schrijfdiscussies.

Je bent niet ingelogd.

#1 14-12-2012 11:37:17

CIRaccon
Lid
progress bar
Van: 01-04-2014
Tot: 31-12-2014
Ik: Schrijf en Edit
Ik tel in: Woorden

Website

Herschrijven

Een aantal van jullie heb ik gehoord over het herschrijven van gedeelten of gehele boeken en nu vroeg ik me af hoe jullie dat doen?
Per alinea? Of per hoofdstuk?
En volgen jullie dan de grote lijnen of de precieze details?

Ik heb een aantal boeken geschreven toen ik 12/13 was, maar die wil ik eigenlijk herschrijven zodat ze bij de rest passen. Nu ben ik wel eens begonnen, maar ik loop vast, dus ik ben benieuwd hoe jullie dat doen.

#2 15-12-2012 09:00:44

Jarsto
Admin
progress bar
Van: 01-01-2014

Website

Re: Herschrijven

Voor mij kan het heel erg verschillen wat ik doe afhankelijk van wat voor soort 'herschrijven' ik mee bezig ben. Er zijn eigenlijk twee hoofdsoorten voor mij een 'rewrite' (het echt herschrijven) of een 'edit' (alleen redigeren). Edits pak je vaak per alinea, of zelfs per zin, aan. Een beroemde subsoort is het zin voor zin achteruit lezen van je boek (van einde tot begin dus) om puur te kijken of het wel allemaal mooie zinnen zijn, en ze waar nodig aan te passen.

Bij mijn huidige actieve projecten is één rewrite. Da's een grote, waar flink wat dingen in het verhaal veranderen. De hoofdlijn blijft wel staan, maar er gaan subplots uit, en komen een paar nieuwe subplots in. En bepaalde gebeurtenissen/confrontaties in het hoofd-plot vinden eerder of later plaats dan in de oude versie. Bovendien worden een aantal gebeurtenissen vanuit een ander POV character gezien dan in de oude versie.

Daarbij is voor mij de beste manier om gewoon het hele boek opnieuw te typen. Bij de scenes die ook al in de eerdere versie zaten hou ik wel die eerdere versie ernaast open, maar zelfs als de tekst (bijna) helemaal hetzelfde blijft type ik 'm over, dus geen copy-paste. Da's deels ook omdat in de 8 jaar of zo sinds die originele versie ook mijn keuzes voor dingen als komma gebruik her en der net iets anders zijn. Door overtypen gaat dat dan direct in de 'nieuwe' stijl mee.

Bij een lichtere rewrite zou ik denk ik niet voor die stijl gaan, maar bijvoorbeeld alleen een hoofdstuk dat niet werkt eruit gooien, en dat vervangen door een nieuw hoofdstuk. Rewrite per alinea vind ik eigenlijk geen rewrite meer, maar wordt toch meer een edit.

Jarsto - Forum Admin

'There are three rules for writing a novel. Unfortunately, no-one knows what they are.'
- W. Somerset Maugham

#3 15-12-2012 22:59:30

Infinity
Lid
progress bar
Van: 01-01-2013
Tot: 31-12-2013

ik volg de grote lijnen en pas veel aan, heel veel dingen gaan weg en het verhaal ga ik grotendeels opnieuw schrijven.

#4 16-12-2012 09:36:22

Sahi
Moderator
progress bar
Van: 09-12-2012
Tot: 31-01-2013
Ik: Edit
Ik tel in: Pagina's

Ik ben nu begonnen met editen. Dit doe ik voor het eerst, dus verstand heb ik er niet van. Mijn huidge plan is om eerst een samenvatting te maken, met karakter beschrijvingen en locatiebeschrijvingen. Dit zodat ik alle inconsistenties kan opsporen. Ik heb het verhaal verspreid over drie jaar geschreven, dus die zitten er gegarandeerd in.

#5 16-12-2012 21:22:56

lenihanfighter
Lid
progress bar
Van: 01-12-2012
Tot: 30-11-2013
Ik: Schrijf

Website

Ik heb het er al een beetje met je er over gehad op de chat, maar ook al zou je kunnen zeggen dat ik technisch gezien dit jaar herschrijf, voor mijn gevoel doe ik dat niet. Herschrijven is voor mij hetzelfde als editen, en dat kan pas gebeuren als de eerste kladversie af is. (Anderen mogen daar andere ideeen over hebben, dit is slechts hoe ik het zelf ervaar.) Aangezien mijn huidig verhaal nooit afgemaakt was na 2009, ben ik dus gewoon nog steeds bezig met de allereerste kladversie. Anders was ik namelijk bezig met herschrijfpoging #100 als ik alle vorige schrijfpogingen die na 2 paragrafen strandden meetel...

Ik heb dus eigenlijk nog weinig ervaring er mee, maar wat ik wel van plan ben te gaan doen is eerst alles door te lezen - als ik eenmaal echt begin - en aantekeningen maken en dan waarschijnlijk in grote delen werken. Hoe groot die delen zijn hangt af van hoeveel er gaat verdwijnen... of hoeveel er bij moet komen. Ik weet dat mijn eerste gedeelte wat meer belangrijkere scenes moet hebben om die relatie tussen mijn FMC en anderen naar voren te laten komen, terwijl er tegelijkertijd veel scenes zullen verdwijnen of ingedikt zullen worden. Daarnaast loop ik scenes na die wel blijven op fouten en kijk ik welke zinnen herschreven kunnen worden.

Vandaar dat voor mij 'herschrijven' en 'editen' gewoon hetzelfde is, want ik doe alles in een. smile Natuurlijk zal bij de eerste revisie hele grote veranderingen komen, zoals scenes die verdwijnen of er bij komen, en dat bij de vierde of vijfde revisie meer gaat op het lekker lezen, de mooiheid van zinnen, dat soort dingen.

Ik zie het proces zelf een beetje zoals nagels polijsten, wat ook in vier stappen gebeurd: grof, middel, fijn en het echte polijstwerk waarmee je het verhaal laat glimmen als een juweeltje.

Als ik wel zo'n oud verhaal zou herschrijven, zou ik eerder even kijken wat de belangrijkste punten waren en wat de grote rode draad is/was, en verder niet meer naar het verhaal omkijken, maar gewoon opnieuw beginnen. Zeker omdat je een andere blik op dingen hebt, meer kennis van dingen, en misschien wel nieuwe ingevingen krijgt. Ik denk dat als je dan een oud verhaal er bij blijft houden, je toch vast blijft houden aan wat daar geschreven staat en dat werkt niet met zo'n radicale herschrijfproces, denk ik. smile

One worm, one goal, one perfect shot.

#6 17-12-2012 11:06:47

CIRaccon
Lid
progress bar

Website

Bedankt voor alle tips.

Ergens wordt ik tegengehouden door nostalgie denk ik. Dan wil ik liever een compleet nieuw verhaal maken en het oude bewaren, maar op die manier is het eigenlijk onleesbaar voor anderen en zullen ze nooit het begin kunnen lezen van de complete serie.
Dus eigenlijk moet ik gewoon.

Ik ga denk ik idd eerst in grote lijnen de rode draad beschrijven, volgens mij zijn dat er nl al twee of meer en da's verwarrend. En dan moet ik maar gewoon mijn gevoelens van spijt aan de kant zetten en rigoureus gaan knippen en scheuren en nieuw werk invoegen.

#7 17-12-2012 11:22:17

Jarsto
Admin
progress bar
Van: 01-01-2014

Website

Misschien nog even leuk als illustratie bij mijn eerdere post. Het plaatje hierbij is een screenshot van de manier waarop ik m'n plotlines heb uitgezocht en opnieuw gepland voor de grote rewrite die ik nu gaande heb. Dit is overigens van een iets eerdere poging voor de rewrite, maar voor de nieuwste staat het momenteel alleen op papier. De pagina nummers refereren aan de hoofdstukken van de eerste versie van het verhaal.

Planned Plotlines

Jarsto - Forum Admin

'There are three rules for writing a novel. Unfortunately, no-one knows what they are.'
- W. Somerset Maugham

#8 17-12-2012 14:21:11

CIRaccon
Lid
progress bar

Website

Wouw, bedankt Jarsto!

#9 17-12-2012 16:18:18

Infinity
Lid
progress bar
Van: 01-01-2013
Tot: 31-12-2013

damn dat is uitgebreid

#10 21-12-2012 22:20:09

foreverandaday
Lid
progress bar
Van: 06-01-2012
Tot: 31-12-2012

Haha wauw, ik herschreef laatst een ouder verhaal en daar heb ik het gewoon met het oude verhaal erbij opnieuw zitten schrijven... I feel intimidated C:

“All writers are insane!”
― Cornelia Funke, Inkheart

Forum footer