Het DutchNaNo forum. Voor WriYe support in het Nederlands, en andere schrijfdiscussies.

Je bent niet ingelogd.

#26 07-12-2011 17:09:57

niniatiale
Lid
progress bar
Van: 01-01-2012
Tot: 31-12-2012
Ik: Schrijf en Edit
Ik tel in: Woorden

Re: Namen

Wat veel mensen al zeiden behind the name..
En soms voor achter- of plaatsnamen neem ik bestaande woorden en vervang ik een letter of twee of ik voeg er aan het einde nog een toe. smile

#27 07-12-2011 17:14:26

lenihanfighter
Lid
progress bar
Van: 01-12-2012
Tot: 30-11-2013
Ik: Schrijf

Website

Oh, ik heb wel eens de gehele atlas doorgespit op zoek naar bruikbare namen voor chars, landen en steden. big_smile Werkt vrij goed!

Btw, niet dat ik het verwacht, maar mocht iemand ooit hulp nodig hebben met Japanse voor- of achternamen... mag je het altijd vragen. Hoewel er ook wel genoeg sites natuurlijk zijn die kunnen helpen. smile

One worm, one goal, one perfect shot.

#28 07-12-2011 21:51:31

Jarsto
Admin
progress bar
Van: 01-01-2014
Tot: 31-12-2014

Website

Voor 'gewone' namen ben ik wel een beetje dol op de namen lijsten van de US Census van 1990. Hier te vinden voor de liefhebber.

Voor Fantasy namen en Alien namen werk ik meestal eerst regels uit. Bijv. welke klinkers en medeklinkers een bepaalde cultuur veel, weinig, of niet gebruik. En welke structuren er wel en niet zijn - werk als ik geen structuur vastleg (te) vaak via het medeklinker-klinker-medeklinker-klinker-medeklinker schema. Ook kunnen er regels zijn als:
- Namen van bergen kunnen op een O eindigen, maar namen van personen niet.
- Alleen vrouwen namen kunnen op een N eindigen.
- etc.

Vooral leuk om een macho man uit één cultuur een naam te geven die een andere cultuur alleen voor vrouwen gebruikt kan worden. Of om je characters een extra conflict te geven doordat een van hen een naam heeft die alleen voor een heilige berg gebruikt zou mogen worden in de cultuur waar ze nu zijn.

Jarsto - Forum Admin

'There are three rules for writing a novel. Unfortunately, no-one knows what they are.'
- W. Somerset Maugham

#29 08-12-2011 14:38:13

lenihanfighter
Lid
progress bar
Van: 01-12-2012
Tot: 30-11-2013
Ik: Schrijf

Website

Voor het oprapen als iemand een achternaam nodig heeft: De Danann.

De 'Tuatha De Danann' (wat 'skilled workers' betekent) waren de mensen die muziek rond 1600BC naar Ierland hadden gebracht. De Danann was ook voor lange tijd de naam van de tribe. Maar vind zelf het best wel een mooie achternaam. big_smile

One worm, one goal, one perfect shot.

#30 09-12-2011 10:02:58

Cayendi
Lid
progress bar
Van: 01-01-2012
Tot: 31-12-2012

Website

Jarsto schreef:

Voor Fantasy namen en Alien namen werk ik meestal eerst regels uit. Bijv. welke klinkers en medeklinkers een bepaalde cultuur veel, weinig, of niet gebruik. En welke structuren er wel en niet zijn - werk als ik geen structuur vastleg (te) vaak via het medeklinker-klinker-medeklinker-klinker-medeklinker schema. Ook kunnen er regels zijn als:
- Namen van bergen kunnen op een O eindigen, maar namen van personen niet.
- Alleen vrouwen namen kunnen op een N eindigen.
- etc.

Ik werk een beetje op dezelfde manier.
Soms schiet me zo een naam te binnen, andere keren gebruik ik http://rinkworks.com/namegen/ om namen te verzinnen.

Ook heb ik altijd een alfabet klaar liggen om ervoor te zorgen dat ik niet teveel namen heb die met dezelfde letter beginnen. Als je een Josh, John en Jonah hebt, wordt 't vaak nogal verwarrend wink

Blaine D. Arden
m/m romance/mystery/fantasy writer
http://blainedarden.com
Vind mijn boeken bij Storm Moon Press

#31 15-12-2011 10:09:14

celtic mist
Lid
Website

Ik gebruik ook vaak internet voor het maken van een namenlijst. Ik schreef dit jaar in het Engels, dus dat was vrij makkelijk. Ik heb alle namen op een kaart geschreven (voor -en achternamen apart) en zodra ik een nieuwe character heb of iemand aan de telefoon moet even een naam krijgen, kan ik zo op mijn kaart kijken en er 1 toewijzen. scheelt je veel tijd wanneer je dat allemaal nog tijdens het schrijven moet doen

#32 15-12-2011 14:58:40

Mews
Lid
progress bar
Van: 01-02-2012
Tot: 31-12-2013

Website

Met het verzinnen van verschillende verhalen merk ik steeds meer dat ik eigenlijk al m'n namen gewoon verzin... Zelfs bestaande namen in mijn contemporary short story zit ik gewoon in mijn hoofd om te malen. Was me hier nooit zo van bewust tot ik ging nadenken door dit topic, haha, maar eigenlijk zoek ik nooit namen op internet. Alleen moet ik dan af en toe oppassen dat ik ze niet toch ergens vandaan heb gehaald IRL o.i.d. Altijd even bij stil staan hoe/waarom juist die naam in me op komt voor de zekerheid.

#33 09-12-2012 16:04:10

Laururia
Lid

Ik gebruik bijna altijd Behind The Name. Ook voor achternamen, omdat ik voornamelijk fantasy of science fiction schrijf.

Als ik een wat realistische setting (lees: Nederlandse setting) is Facebook ontzettend handig voor namen (dan de mutual mutual mutual mutual mutual mutual friends van je eigen vrienden zodat je geen associaties kan maken ;p).

Verder schrijf ik al 15 jaar, dus heb ik een aardig groot namenbestand opgebouwd. Ik ben afgelopen nano oude namen gaan gebruiken die nooit een hoofdpersoon bij mij zijn geweest. Ik mag van mezelf namen recyclen zolang ze geen grote rol hebben gespeeld in mijn andere verhalen big_smile

Overigens kwam ik er dit jaar ook achter dat ik me niet aan de algemene schrijfregels (die voornamelijk van mezelf zijn) gehouden had waar ik achter kwam toen ik een excel bestand opzette voor al mijn nano-characters. Vijf personages die met een B beginnen in 1 verhaal was toch iets teveel van het goede big_smile Tevens als 2 hoofdpersonages die met een E beginnen, maar als ik eenmaal aan het schrijven ben verander ik toch niet zo snel van naam ^^

Forum footer