Het DutchNaNo forum. Voor WriYe support in het Nederlands, en andere schrijfdiscussies.

Je bent niet ingelogd.

#1 06-03-2012 11:26:18

Saar
Lid
progress bar
Van: 01-01-2012
Tot: 31-12-2012
Ik: Schrijf
Ik tel in: Woorden

Fictie meets non-fictie

Ik zit met een hersenspinsel en hopelijk kunnen jullie wat licht brengen.

Ik ben een nieuwe WIM aan het uitbroeden, maar het probleem is het volgende: het speelt zich af in het heden, maar rond een bekende muziekgroep. De groep zelf wordt er niet expleciet in vermeld, wel enkele stukken van nummers, hoe ze eruitzien...Het wordt een wat donker liefdesverhaal tussen een fotografe en de zanger van de groep. (en dat is erg beknopt, maar de band staat niet centraal)

Nu, klinkt ietwat cliché, maar ik wil er iets goeds, leesbaars...van maken. Geen groupie-gedoe, geen fanfiction-gedoe...

Hoe pak ik dat aan?

#2 06-03-2012 17:43:11

Infinity
Lid
progress bar
Van: 01-01-2013
Tot: 31-12-2013
Ik: Schrijf en Edit

Re: Fictie meets non-fictie

Maak de zanger ziek of zo, stop er wat drama in.
Of dat de fotografe omwille van haar werk niets met de zanger mag beginnen ( privacy dingen en zo)  Of iets heel anders:)Dat het dan dus stiekem moet. Laat de zanger een ongeluk krijgen waardoor hij in het ziekenhuis komt.
Hoe kan zij dan bij hem zijn als niemand van hun relatie weet en mag weten?
Bedoel je zoiets?

#3 06-03-2012 20:13:03

Joos
Lid
progress bar
Van: 01-12-2011
Tot: 31-10-2012

Qua liefdesverhaal zou ik niet echt iets weten, maar je noemt niet welke groep het is. Je laat de band niet centraal staan. Waarom zou je dan niet zelf gewoon een band verzinnen, als het toch niet uitmaakt welke groep het is?

Ben je meteen af van het probleem dat het fanfictie lijkt.

#4 07-03-2012 09:19:38

seriouscirrus
Lid
progress bar
Ik tel in: Pagina's

the rollin' rockies
Antracide
Ringers
fumpies

(hier heb je er al een paar bandnamen om mee te beginnen tongue )

#5 07-03-2012 11:28:43

Saar
Lid
progress bar

Ondertussen wat brainstorming gedaan op de trein. Waar de trein allemaal niet goed voor is...

Er komt al een ongeluk in voor waarbij de zanger in coma ligt en zijn (ex?-)-vrouw de fotografe opbelt.

De fotografe heeft ook nog een vriend: een zakenman die fotografie niet als werk ziet, maar als hobby. Voor hem is zn vriendin niet meer dan een bezit, iemand om mee te tronen naar belangrijke diners, maar er zit een huwelijksaanzoek aan te komen.

Er is al een leeftijdsverschil: zanger bijna 40, zij 25.

Verder nog een tienerdochter.

Ja, ik bedoel zoiets, Infinity.

Ik krijg de gruwel van gewone romantische, typische liefdesverhalen (persoonlijke mening), maar das zo cliché. Ik maak het graag wat duister.

@Joos: de groepsnaam komt er niet expleciet in, maar wel een paar nummers en het genre. Dus, daar zit ik wat vast qua vermelding.

@Seriouscirrus: Antracide lijkt mij wel wel smile

#6 07-03-2012 15:19:37

Infinity
Lid
progress bar
Van: 01-01-2013
Tot: 31-12-2013

Je zou het huwelijksaanzoek op een pijnlijk moment kunnen doen. als de zanger bijgekomen is en ze op het punt staan hun relatie bekend te maken.
of als ze besloten hebben het bekend te maken en dat zij dan toch gaat twijfelen.

#7 07-03-2012 17:41:52

Joos
Lid
progress bar
Van: 01-12-2011
Tot: 31-10-2012

Saar schreef:

@Joos: de groepsnaam komt er niet expleciet in, maar wel een paar nummers en het genre. Dus, daar zit ik wat vast qua vermelding.

Nee, daar heb je jezelf vastgezet, dat is iets anders. Als je per se die nummers wilt gebruiken van per se die band dan neig je toch echt richting fanfictie. Wanneer je dat niet wilt doen, kun je toch gewoon alles verzinnen? Nummers kun je ook verzinnen. Genre ook.
Dat is juist het leuke aan schrijven, je kunt alles zelf weten, zonder jezelf vast te zetten omdat je graag je favoriete band wilt gebruiken.

#8 07-03-2012 21:39:58

lenihanfighter
Lid
progress bar
Van: 01-12-2012
Tot: 30-11-2013

Website

Joos schreef:
Saar schreef:

Nee, daar heb je jezelf vastgezet, dat is iets anders. Als je per se die nummers wilt gebruiken van per se die band dan neig je toch echt richting fanfictie. Wanneer je dat niet wilt doen, kun je toch gewoon alles verzinnen? Nummers kun je ook verzinnen. Genre ook.
Dat is juist het leuke aan schrijven, je kunt alles zelf weten, zonder jezelf vast te zetten omdat je graag je favoriete band wilt gebruiken.

Om daar ook op uit te breiden wat Joos hier zegt, je kan het zien als een uitdaging. smile Genres zijn nou niet bepaald vastgebonden aan copyright, die bestaan gewoon. Maar je kan inderdaad je eigen nummers bedenken en (gedeeltelijke) lyrics schrijven voor een of twee liedjes. Het is weliswaar een iets andere schrijf-genre dan roman schrijven, maar je kan het zien als een uitdaging om liedjes te schrijven.

Je kan het jezelf zo moeilijk of zo makkelijk maken als je wil. En je kan jezelf dus ook zo vast zetten aan dingen als je zelf wil. smile

One worm, one goal, one perfect shot.

#9 15-03-2012 16:16:25

Saar
Lid
progress bar

Ondertussen goed op dreef gekomen. Ik heb ook even gegoogled en er bestaat blijkbaar ook fanfiction rond die groep.

Ik heb me gewaagd aan fanfiction en ondertussen al 3 pagina's verder, maar ik doe ook verder met het oorspronkelijke verhaal. Daar heb ik nu al 13 000 woorden voor.

Ondertussen zou ik eigenlijk ook eens moeten verderwerken aan mijn WIP waarvoor ik mn teller heb ingesteld. Hm, geen tijd...

Forum footer