Het DutchNaNo forum. Voor WriYe support in het Nederlands, en andere schrijfdiscussies.

Je bent niet ingelogd.

#1 14-12-2011 01:47:30

Mews
Lid
progress bar
Van: 01-02-2012
Tot: 31-12-2013
Ik: Schrijf en Edit
Ik tel in: Woorden

Website

Copyright van liedjes en/of dingen.

Voor een van mijn short stories wilde ik mijn MC een mp3-player laten hebben, en later een iPod als de mp3player kapot gaat, maar wat ik me nou afvroeg is tot hoever je kan gaan met liedjes/artiesten gebruiken in je schrijven?

Bijvoorbeeld: Mag ik noemen dat hij luistert naar liedje A van artiest B? Neem haast aan van wel aangezien het publiek domein is..? En zo ja, mag hij dan ook bijvoorbeeld een lyric noemen, of meezingen..? Weet iemand dit?

En hoe zit het met het kopen van bv een iPod? Ik neem aan dat dat wel mag, zolang het niet lasterend is? (bijv niet "Hij kocht een nieuwe iPod en hoopte dat deze niet als de andere 15 na twee maanden al kapot zou zijn" lijkt me dat apple dan niet blij is :') )

Alvast bedankt! big_smile

Laatst bewerkt door Mews (14-12-2011 01:49:14)

#2 14-12-2011 09:29:16

Aleeneh
Lid
progress bar
Van: 01-01-2012
Tot: 31-12-2012
Ik: Schrijf

Re: Copyright van liedjes en/of dingen.

Geen flauw idee hoe het zit, maar dat letterlijk lyrics meezingen enzo zou ik wel afraden voor een verhaal want daar erger ik me in verhalen altijd dood aan tongue

#3 14-12-2011 10:40:02

lenihanfighter
Lid
progress bar
Van: 01-12-2012
Tot: 30-11-2013

Website

Ik weet niet hoe het gaat voor dingen in boeken, maar ik weet wel dat je eerder moet oppassen van het tegenovergestelde in films en series. Je mag geen sluipreclame maken voor producten. Dus je mag juist niet zeggen dat de iPods van Apple zo geweldig zijn, of overal blikjes Coca Cola neerzetten waar de mensen in de film uit drinken. Even geek hier die praat...

Maar in Doctor Who, een hele grote en bekende tv-serie in Engeland, droeg de Tenth Doctor converse gympies. Om deze te mogen dragen moest het logo van converse eraf gehaald worden, omdat het anders te veel reclame was.

En dat heb je dus ook met heel veel andere dingen.

Of zoiets ook geldt voor boeken? Ik weet het niet. Ik zou in elk geval idd van al te veel lyrics afwijken omdat het gewoon storend leest. smile Maar ik denk dat gewoon naar dingen verwijzen of naar nummers en bands verwijzen absoluut geen probleem is.

One worm, one goal, one perfect shot.

#4 14-12-2011 11:00:20

Joos
Lid
progress bar
Van: 01-12-2011
Tot: 31-10-2012

Ik vermijd zelf zoveel mogelijk merknamen en zover ik weet gebeurt dat in de meeste boeken eigenlijk wel. Een hele grote en bekende uitzondering is Carry Slee. Zij laat haar personages zonder problemen een 'Mars' eten. Omdat zij dat doet vermoed ik dat het af en toe noemen van een merknaam geen probleem is.

De regel die ik zelf hanteer is: in hoeverre is het belangrijk dat ik de merknaam noem? Bij een verhaal dat over een saaie man in mid-life crisis gaat, is het belangrijk om te noemen als hij opeens een andere auto koopt. Dan gebruik je de naam 'Porsche' of 'Ferrari' omdat de lezer dan weet dat het voor die saaie man heel ongewoon is om een Porsche te kopen. Als je dan alleen maar zegt, hij koopt een andere auto komt de boodschap niet over.

Datzelfde geldt (in mindere mate) voor de 'Mars' van Carry Slee. Je kunt zeggen dat de leerling een snoepreep uit de snoepautomaat, maar dat is een belachelijke term. Je kunt chocoladereep gebruiken, maar dat dekt de lading niet en een chocoladereep met caramel is ook een rare term. Daarnaast is 'Mars' zover ingeburgerd dat dat geen probleem oplevert.

Maar nu even iets concreter voor jouw situatie, Mews: In hoeverre is het belangrijk dat hij een iPod heeft? Waarom volstaat mp3-speler niet?
Is je personage merkengeil? Heeft hij altijd het duurste en doet hij met hypes mee? Zoja, dan zou ik ervoor kiezen om iPod te noemen.
Of wil je gewoon duidelijk maken dat hij nu een duurdere/betere mp3-speler heeft gekocht? Dan lijkt het me niet heel erg nodig om te zeggen dat hij een iPod heeft gekocht, dan kun je gewoon zeggen dat hij in de winkel stond en van plan was om nu wat meer geld uit te geven/de duurdere veel leuker vind/een mp3-speler met touch screen wil.

#5 14-12-2011 11:12:24

harry mossel
Lid

Je mag titels en merken wel noemen, maar songteksten zijn inderdaad beschermd.
Als je toestemming vraagt aan de rechthebbende doen die meestal niet zo moeilijk, omdat het ook een soort van reclame is, natuurlijk. Maar je moet wel toestemming vragen, anders ben je strafbaar.

#6 14-12-2011 14:17:31

RJA
Lid
progress bar

Ik vind het ook lastig hoor. Ik ben momenteel bezig met een novel, waar dus inderdaad iemand in zit die heel materialistisch is. Daarin benoem ik dan ook specifiek de dure kledingmerken die ze uit de kast haalt en haar dure auto.

Muziek vind ik ook nog wel lastig. Ik heb in mijn trilogie inderdaad een heel emotioneel stuk geschreven waarbij ze luisteren naar een episch (top2000) liedje, wat dus een hoop emotie los maakt. Ik vind het lastig om dat te beschrijven zonder de tekst erbij te pakken. Ben benieuwd hoe jullie dat op zouden lossen...
(Nou ga ik ook nog niet direct van een publicatie uit, maar wel iets om over na te denken wink)

Laatst bewerkt door RJA (14-12-2011 14:19:06)

"The ducks will be fine. They're lying in a pan with their heads chopped off, so the worst part is behind them..."

#7 14-12-2011 15:12:38

Mews
Lid
progress bar

Website

Bedankt voor de snelle reacties en tips iedereen!

Haha Aleeneh, ja, daar zat ik ook al over te twijfelen of het niet irritant zou worden. wink Hij zou overigens niet meezingen maar ze alleen luisteren en dan terugslaan op wat er met hem gebeurt (en misschien denken 'stomme ironische kutliedjes' x'D). Maar dan kan een shred lyric ook helpen. Ik twijfel nog (ook omdat ik dan terug zou moeten gaan en in-editten want de eerste half v/h verhaal heb ik het er ook niet in zitten).

Lenihan, ja met series/films idd weet ik het ook, dan gooien ze een non-describant bruin snoeppapiertje weg ipv een mars enzo XD... Dus op zich zou het wel logisch zijn, als dat met films ook zo werkt.

Joos: Mij lijkt dat het OK is zolang het geen duidelijk reclame - of laster - wordt. Bijv niet "Hij at een mars, zoals elke dag in de pauze, omdat het zijn favoriete snoep in de hele wereld was." of "Hij at een mars, gatver wat had hij toch een hekel aan die dingen, maar al zijn vrienden aten ze ook, dus, nou ja." Maar wel "Hij at een mars terwijl hij naar zijn klaslokaal liep." Misschien? Of doet Carry Slee het wel op mijn 'niet' manieren? Ik kan me geen marsen herinneren. wink

Het was belangrijk voor de MC omdat zijn vriendje erg controlerend is en hem dure cadeaus geeft. Hij kan natuurlijk ook wel andere dure cadeaus geven, maar het idee was dus om toepasselijke / emotionele liedjes te spelen op de mp3, de mp3 gaat dan kapot en krijgt ie een iPod. Maar zoals ik bij Aleeneh zei is het een idee, nog niet set in stone omdat ik twijfel of het niet te irrelevant/afleidend is als ie elke keer in zijn darkest moments naar liedjes zit te luisteren. wink

Harry, bedankt voor de heldere uitleg! big_smile

RJA, ja dan loop je daar idd tegenaan. Ik heb dat nu dus ook 'n beetje met die dure cadeaus. Merknamen hebben toch vaak een bepaalde prestige, beter dat je 'n iPod krijgt of 'n iPhone dan gewoon "een nieuwe mp3speler" of "een nieuwe telefoon", dat zegt weinig over de kwaliteit. En 'dure -product-' klinkt ook weer zo. Nou ja, het scheelt dat de MC die ze krijgt niet zo materialistisch is, dus als ik die stukken vanuit hem schrijf zou het wel kunnen.

M.b.t. het liedje, idd lastig. Vooral als bepaalde stukken heel toepasselijk zijn en dus eigenlijk, voor degenen die het liedje niet kennen, genoemd moeten worden...

#8 14-12-2011 15:30:47

Aleeneh
Lid
progress bar

Liedjes in verhalen sla ik altijd over, hoor, die lees ik niet. Vind nooit dat het veel toevoegt. Als je het weg kunt laten zou ik het doen ;o Ik hoef echt geen lyrics te lezen, haha. Daar hebben we wel muziek voor.

#9 08-01-2012 16:55:58

Infinity
Lid
progress bar
Van: 01-01-2013

je zou de muziek kunnen beschrijven zonder de lyrics te noemen, als je zegt dat je personage  flink stond te springen en te headbangen kan de lezer ook wel raden dat ie niet naar Corry Konings aan het luisteren is.
Of als het personage  meewiegt op de  zachte klanken van de muziek, weten we dat  het geen wild  nummer is. Ik neem aan dat vooral het genre  belangrijk is en neit zo zeer de tekst. Als de tekst wel belangrijk is kun je het gevoel  beschrijven wat het personage bij de tekst heeft zonder  de tekst helemaal over te  schrijven in het verhaal.
Als de tekst echt moet, probeer dan een deel in je eigen woorden te schrijven of zo, of het samen te vatten in de betekenis van het liedje en dan natuurlijk waarom die betekenis zo belangrijk is.

#10 08-01-2012 18:30:36

seriouscirrus
Lid
progress bar
Ik tel in: Pagina's

ik geloof wel dat je tekst online mag zetten, ze geven die toch ook mee in de cd? en teksten staan ook online op internet dus ja... ik neem aan dat het niet illegaal is.

#11 08-01-2012 19:29:49

Mews
Lid
progress bar

Website

Infinity: Bedankt voor de tip, dat kan inderdaad wel als ik ooit nog iets met muziek wil doen. smile

Cirrus: Alleen omdat iets online staat betekent dat niet dat je het gewoon overal voor mag gebruiken. Als ik bijvoorbeeld tekeningen online zet om te delen met anderen dan mogen die ook niet gebruikt worden door anderen. Met name als het om commerciële doeleinden gaat, maar sowieso mag eigenlijk niks wat ergens online staat gebruikt worden zonder uitdrukkelijke toestemming van de eigenaar/maker.

Maar ik heb uiteindelijk het idee overboord gegooid en niet gebruikt omdat ik niet echt 'n manier kon vinden het te verwerken zonder dat het erg 'extra zooi die niks toevoegt' werd.

Het rottige is inderdaad wel wat RJA zegt, materialistische zaken hebben vaak een naam. Bijvoorbeeld wat voor merk auto of kleding maakt veel uit voor materialistische karakters. Ik probeer het maar 'n beetje te ontwijken, voor de zekerheid.

Laatst bewerkt door Mews (08-01-2012 19:30:39)

#12 08-01-2012 23:16:53

HannahK
Lid
progress bar
Van: 01-01-2013
Ik tel in: Pagina's

http://nl.wikipedia.org/wiki/Citaten_en_auteursrecht

Al zou ik me er niet zo druk over maken. Als je boek al door een uitgever geaccepteerd wordt, dan zorgt de uitgever wel dat ze toestemming krijgen voor het gebruik van songteksten oid.

Auteursrecht en citaatrecht is in België overigens anders dan in Nederland.

Forum footer