Het DutchNaNo forum. Voor WriYe support in het Nederlands, en andere schrijfdiscussies.

Je bent niet ingelogd.

#1 09-12-2011 11:30:37

Cayendi
Lid
progress bar
Van: 01-01-2012
Tot: 31-12-2012
Ik: Schrijf en Edit
Ik tel in: Woorden

Website

Vragen ...

Ik zie dat iedereen braaf synopsis/samenvatting in het nederlands aan 't neerzetten is.
Betekent dat dat er helemaal geen engels op 't forum gebruikt mag worden?
't is niet dat ik hele lappen in het engels wil gaan typen, maar ik weet niet of ik zin heb om mijn verhaal info steeds te gaan vertalen ...

Blaine D. Arden
m/m romance/mystery/fantasy writer
http://blainedarden.com
Vind mijn boeken bij Storm Moon Press

#2 09-12-2011 13:14:28

Joos
Lid
progress bar
Van: 01-12-2011
Tot: 31-10-2012

Re: Vragen ...

Ik denk dat je zelf moet weten of je het in het Nederlands of Engels doet. Als Engels voor jou het makkelijkst is, moet je dat gewoon doen. Ik denk dat de meeste dat wel goed genoeg begrijpen. Je zou er misschien wel een kleine samenvatting in het Nederlands bij kunnen zetten?

#3 09-12-2011 16:49:28

lenihanfighter
Lid
progress bar
Van: 01-12-2012
Tot: 30-11-2013
Ik: Schrijf

Website

Oh, nee, ik denk dat dat niet uitmaakt. smile Ik heb mijn samenvattingen in het Nederlands gedaan, want die heb ik toch niet kant en klaar staan. En om de een of andere reden was Nederlands logischer.

Maar als ik excerpts er op zet, you bet it's gonna be English! Dus doe gewoon wat prettig is.

One worm, one goal, one perfect shot.

#4 09-12-2011 18:00:41

Cayendi
Lid
progress bar

Website

Ik heb er een paar in het nederlands gedaan, omdat ik het uit mijn hoofd opschreef ... alleen 'Duality' heb ik gewoon van mijn NaNo profiel gekopiëerd. Call me lazy smile

maar mute magical baker en stomme magische bakker ... lijken toch echt twee verschillende dingen te betekenen ...

Blaine D. Arden

#5 09-12-2011 22:19:46

RJA
Lid
progress bar

Voor mij is Engels geen probleem, maar geloof dat er ook nogal voorstand was voor dit forum omdat er wat mensen waren die het Engels-talige forum te ingewikkeld vonden (dus geheel Engels-talig kan ook gewoon op het WriYe forum).
Maar, like I said, wat mij betreft geen probleem wink

"The ducks will be fine. They're lying in a pan with their heads chopped off, so the worst part is behind them..."

#6 09-12-2011 22:57:35

Omegi
Lid

Volgens mij moet dat gewoon kunnen, zolang de gesprekken gewoon in het Nederlands blijven. Ik weet dat er tenminste 1 persoon rondloopt die geen Engels kan, maar het zal wel geen probleem zijn om hier en daar een samenvatting in het Engels te hebben.

#7 10-12-2011 00:08:44

Mews
Lid
progress bar
Van: 01-02-2012
Tot: 31-12-2013

Website

Ik vind ook dat Engels gewoon moet kunnen hoor, helemaal als het verhaal Engels is! smile

Mijn NL samenvattingen in mijn WriYe topic waren eigenlijk gewoon toeval, nml meer een samenvatting dan een synopsis of achterkanttekst en dus speciaal voor dit forum geschreven. Vandaar gewoon Nederlands.

#8 10-12-2011 01:59:11

Cayendi
Lid
progress bar

Website

RJA schreef:

Voor mij is Engels geen probleem, maar geloof dat er ook nogal voorstand was voor dit forum omdat er wat mensen waren die het Engels-talige forum te ingewikkeld vonden (dus geheel Engels-talig kan ook gewoon op het WriYe forum).
Maar, like I said, wat mij betreft geen probleem wink

Ik vind die site nogal schreeuwerig qua kleur.
En ik kom hier omdat ik de mensen gezellig vind smile  Dus helemaal in 't engels hoef voor mij ook niet (daar heb ik al mensen genoeg voor).

Blaine D. Arden

#9 10-12-2011 02:00:53

Cayendi
Lid
progress bar

Website

Omegi schreef:

Volgens mij moet dat gewoon kunnen, zolang de gesprekken gewoon in het Nederlands blijven. Ik weet dat er tenminste 1 persoon rondloopt die geen Engels kan, maar het zal wel geen probleem zijn om hier en daar een samenvatting in het Engels te hebben.

't staat diegene altijd vrij om vragen te stellen als ze het niet snappen.

Blaine D. Arden

#10 11-12-2011 16:30:59

lenihanfighter
Lid
progress bar

Website

Ik steel even dit draadje om ook zelf vragen te kunnen stellen, maar ik ben een beetje in de war over hoeveel en wat wel in 'snippets' mag. Het kan zijn dat topics gesloten worden door moderators als er te veel van een verhaal wordt weggegeven? Gebeurt dat dan zomaar of eerst in overleg met de desbetreffende schrijver? Mag je er zelf een draadje plaatsen om zo af en toe je trotse stukjes te plaatsen of moet het per se in het sticky topic?

En hoe zit het met verhalen die je toch nooit gaat uitgeven? Ik heb een aantal verhalen waarvan ik weet dat ik het nooit mag uitgeven, want het is voor zo'n groot gedeelte fanfiction dat ik ruzie ga krijgen met allerlei schrijvers en bedenkers van series. En moet ik deze dan per se in snippets plaatsen of mag dit ook in mijn eigen voortgangstopic?

Oftewel, kun je wat meer uitleggen over het hele snippet gebeuren, want voor mij is nog veel onduidelijk!

#11 11-12-2011 17:27:51

Jarsto
Admin
progress bar
Van: 01-01-2014
Tot: 31-12-2014

Website

lenihanfighter schreef:

Ik steel even dit draadje om ook zelf vragen te kunnen stellen, maar ik ben een beetje in de war over hoeveel en wat wel in 'snippets' mag. Het kan zijn dat topics gesloten worden door moderators als er te veel van een verhaal wordt weggegeven? Gebeurt dat dan zomaar of eerst in overleg met de desbetreffende schrijver? Mag je er zelf een draadje plaatsen om zo af en toe je trotse stukjes te plaatsen of moet het per se in het sticky topic?

En hoe zit het met verhalen die je toch nooit gaat uitgeven? Ik heb een aantal verhalen waarvan ik weet dat ik het nooit mag uitgeven, want het is voor zo'n groot gedeelte fanfiction dat ik ruzie ga krijgen met allerlei schrijvers en bedenkers van series. En moet ik deze dan per se in snippets plaatsen of mag dit ook in mijn eigen voortgangstopic?

Oftewel, kun je wat meer uitleggen over het hele snippet gebeuren, want voor mij is nog veel onduidelijk!

A) Het is absoluut niet de bedoeling dat mensen in het gestickiede topic snippets gaan posten, dat staat er alleen maar om de regels even aan te geven (en daar had je op zich ook deze vraag mogen stellen...) Voor snippets mag men zelf draadjes openen. Of je een draadje voor al je snippets wilt doen, of per snippet een draadje wilt starten mag je zelf weten. Ik zal mijn uitleg draadje even hernoemen om te verduidelijken waar het voor bedoelt is.

B) Het idee van sluiten/verwijderen zal niet snel voorkomen (hoopte dat ik dat al duidelijk had gemaakt in mijn post) maar nee dat is niet iets dat in overleg met de schrijver zal gaan. In de eerste plaats gaat dat als een mod zich zorgen maakt dat iemand te ver gaat. Het idee is om voorzichtig met copyright om te gaan, ook al hebben we het beperkt tot een besloten forum. De aankondiging in mijn bericht is puur bedoelt als 'we behouden het recht dit te doen' als wij ons zorgen maken.

Heel simpel gezegd. Ook al is het misschien in de categorie 'hoogst hypothetisch' ik wil er niet als forum admin op aangesproken kunnen worden of Forum-lid A wel of niet het verhaal/de scene van Forum-lid B heeft gejat. En als mensen zich zelf niet genoeg inhouden kan er daar dus op ingegrepen worden. (Ik heb, inmiddels alweer vrij lang geleden, op andere fora rellen van dat type gezien, en wil die hier liever niet herhaald zien worden. Misschien klink ik daardoor wat streng in dat uitleg topic.)

Mocht het zover komen dat een topic gesloten of verwijdert wordt dan zal er daarna wel contact met de schrijver in kwestie worden opgenomen. Maar als het nodig is wordt er dus eerst gesloten en dan gepraat.

C) Hoe zit het met verhalen die je toch niet uit wilt geven? Snippets ervan mag je best plaatsen (dus paar alineas hooguit) wil je complete verhalen, of lange stukken daarvan, ergens posten, dan is het snippets forum daar niet voor bedoelt.

Overigens geldt zowel voor verhalen die je wel uit zou willen geven al voor verhalen waarvan je dat niet wilt dat je best op andere plaatsen ook snippets mag plaatsen. Ik zou alleen adviseren om daar erg terughoudend in te zijn, en heb 't snippets forum dus opgezet voor mensen die zich er, net als ik, niet prettig bij zouden voelen als iedereen het zomaar zou kunnen lezen.

Jarsto - Forum Admin

'There are three rules for writing a novel. Unfortunately, no-one knows what they are.'
- W. Somerset Maugham

#12 11-12-2011 18:22:59

lenihanfighter
Lid
progress bar

Website

Ik geef toe, het is bij mij nog steeds niet 100% duidelijk, maar ik denk dat ik het beter gewoon in werking kan zien. Het is waarschijnlijk iets dat voor mij geen probleem zou zijn, en daarom al moeite heb met het hele snippet idee. smile Maar ik heb dan nog een vraag dat voor mij nog steeds niet is uitgelegd...

Mag ik in mijn eigen voortgangstopic 'excerpts' plaatsen of niet? Want voor mij is mijn voortgangstopic een beetje zoals mijn NaNo profiel. Waarop ik aangeef wat ik ga schrijven dadelijk, hoeveel woorden ik er aan heb en als onderdeel van het voortgang laten zien wil ik daar ook stukjes plaatsen. Niet hele hoofdstukken, maar soms toch wel redelijk lappen tekst zodat men beetje kan zien wat er allemaal in mijn verhalen langskomt en wat niet. En ook een beetje voor de 'show off' van "Kijk hoe leuk dit stukje is big_smile ".

Ik ga er vanuit dat dus geen probleem is, omdat ik me geen zorgen maak om copyright mbt andere forumleden. Maar ik wil het graag zeker weten. Want dat is nog het enige onduidelijke hieraan: mogen we ook in ons eigen voortgangstopic fragmenten plaatsen of MOETEN we in het snippets gedeelte blijven?

#13 11-12-2011 18:47:09

Jarsto
Admin
progress bar
Van: 01-01-2014
Tot: 31-12-2014

Website

lenihanfighter schreef:

Ik geef toe, het is bij mij nog steeds niet 100% duidelijk, maar ik denk dat ik het beter gewoon in werking kan zien. Het is waarschijnlijk iets dat voor mij geen probleem zou zijn, en daarom al moeite heb met het hele snippet idee. smile Maar ik heb dan nog een vraag dat voor mij nog steeds niet is uitgelegd...

Mag ik in mijn eigen voortgangstopic 'excerpts' plaatsen of niet? Want voor mij is mijn voortgangstopic een beetje zoals mijn NaNo profiel. Waarop ik aangeef wat ik ga schrijven dadelijk, hoeveel woorden ik er aan heb en als onderdeel van het voortgang laten zien wil ik daar ook stukjes plaatsen. Niet hele hoofdstukken, maar soms toch wel redelijk lappen tekst zodat men beetje kan zien wat er allemaal in mijn verhalen langskomt en wat niet. En ook een beetje voor de 'show off' van "Kijk hoe leuk dit stukje is big_smile ".

Ik ga er vanuit dat dus geen probleem is, omdat ik me geen zorgen maak om copyright mbt andere forumleden. Maar ik wil het graag zeker weten. Want dat is nog het enige onduidelijke hieraan: mogen we ook in ons eigen voortgangstopic fragmenten plaatsen of MOETEN we in het snippets gedeelte blijven?

Jarsto schreef:

Overigens geldt zowel voor verhalen die je wel uit zou willen geven al voor verhalen waarvan je dat niet wilt dat je best op andere plaatsen ook snippets mag plaatsen.

Met andere woorden, geen probleem als je iets in je eigen draadje wilt zetten. Ik ben daar zelf altijd erg terughoudend in, en plaats doorgaans dus ook geen echt lange excerpt bij NaNo. Uiteindelijk is het toch iets van je tekst dat je 'zomaar' voor iedereen openbaar maakt.

Het snippets board is bedoelt om dingen onderling te kunnen houden. Maar ook daarbij wil ik, om potentiële conflicten te voorkomen, dus grenzen stellen. En daar is het uitleg draadje dus voor bedoelt.

Jarsto - Forum Admin

'There are three rules for writing a novel. Unfortunately, no-one knows what they are.'
- W. Somerset Maugham

#14 04-01-2012 22:39:21

HannahK
Lid
progress bar
Van: 01-01-2013
Ik tel in: Pagina's

Kan dit teruggebracht worden naar 30 of 15 sec:
"Er moeten minstens 60 seconden tussen het plaatsen van twee berichten zitten. Wacht even en probeer het later opnieuw."

Ik kreeg de melding terwijl ik toch echt een gewone reactie in een tweede draad aan het posten was.

#15 08-01-2012 15:30:42

HannahK
Lid
progress bar
Van: 01-01-2013
Ik tel in: Pagina's

"De volgende fouten moeten gecorrigeerd worden voor je bericht kan worden geplaatst:

Er moeten minstens 60 seconden tussen het plaatsen van twee berichten zitten. Wacht even en probeer het later opnieuw."

AAAAAARCH! Ik word hier GEK van!!!!!! >:-(

Forum footer