Het DutchNaNo forum. Voor WriYe support in het Nederlands, en andere schrijfdiscussies.

Je bent niet ingelogd.

#1 12-12-2011 18:34:02

Jarsto
Admin
progress bar
Van: 01-01-2014
Tot: 31-12-2014
Ik: Schrijf en Edit
Ik tel in: Woorden

Website

Line Prompts

Niet helemaal een spelletje, maar lijkt er toch genoeg op dat ik 'm maar hier plaats.

Zoals jullie allemaal wel zullen weten (en anders kunnen zien) staat er in het menu bovenaan alle DutchNaNo pagina's o.a. een link voor 'Plot Hulp'. Deze draait tot nu toe op een vijftal lijsten die jaren terug (ik denk in 2005) bij de NaNoWriMo Kick Off werden uitgedeeld door de MLs. Die zijn, en blijven, natuurlijk leuk en nuttig. Maar ik zit al een tijdje te denken "we zouden er toch iets aan toe moeten kunnen voegen".

Mijn idee is om niet aan de huidige lijsten te komen. Maar een aantal nieuwe/andere dingen te doen. En het eerste idee daarbij is om in plaats van alleen maar plot onderdelen/punten ook line-prompts toe te voegen. Dus zinnetjes die iemand (hopelijk) in zijn verhaal kan gebruiken (of zelfs als uitdaging op kan pakken).

Omdat er hier mensen zijn die in het Nederlands schrijven, en mensen die dat in het Engels doen zou ik voor beide talen een flink aantal zinnen willen hebben. Dit mogen volledige zinnen zijn. Maar je mag ook gaten laten die de gebruiker dan zelf in mag vullen (al dan niet met instructies).

Dus: Een oude ritsen fabriek voor anker voor de kust van de centraal Afrikaanse republiek.

Kan ook zijn: Een oude ...(iets dan niet drijft)... voor anker voor de kust van ...(ergens zonder kust)...

Of zelfs: Een oude ... voor anker voor de kust van ...

Nadeel aan de laatste is dat de komedie verdwijnt (of kan verdwijnen) omdat een oude schuit voor de kust van Noord Holland best tot de mogelijkheden behoort. (Het origineel waar dit op is gebaseerd is overigens 'A disused zip-fastener factory moored off the coast of Hampstead Garden suburb', uit de klassieke Britse radio serie Round the Horne.)

Zinnen hoeven niet komisch te zijn, al zou het wel leuk zijn om genoeg komische zinnen te hebben om daar een aparte categorie line-prompts van te kunnen maken.

Een laatste punt: probeer er rekening mee te houden dat de lijst (hopelijk) gebruikt gaat worden door mensen die in verschillende genres schrijven. Dus probeer dingen die dat te veel inperken te vermijden (vliegtuigen werken niet zo goed in fantasy boeken) evt. via de ...(omschrijving)... optie.

Jarsto - Forum Admin

'There are three rules for writing a novel. Unfortunately, no-one knows what they are.'
- W. Somerset Maugham

#2 24-01-2012 14:27:29

Sahi
Moderator
progress bar
Van: 09-12-2012
Tot: 31-01-2013
Ik: Edit
Ik tel in: Pagina's

Re: Line Prompts

(Die ritsenfabriek ook niet! wink )

Een volledig genegeerde monoloog die aan het einde relevant voor de ontknoping bleek. (Of als sidejoke gebruikt wordt: A la het mannetje dat gedurende een heel Asterix verhaal rondloopt met een bordje 'het einde nadert' en dan aan het eind van het verhaal als hij om uitleg gevraagd wordt op het woordje 'Einde' wijst dat in het laatste plaatje staat.)

Forum footer