Het DutchNaNo forum. Voor WriYe support in het Nederlands, en andere schrijfdiscussies.

Je bent niet ingelogd.

#1 12-12-2011 17:56:58

Joos
Lid
progress bar
Van: 01-12-2011
Tot: 31-10-2012
Ik: Schrijf en Edit
Ik tel in: Woorden

Ik of hij/zij?

Misschien kennen jullie het probleem wel, misschien ook niet. Schrijf je een verhaal nu in de eerste persoon (ik-vorm) of de derde persoon (hij/zij)?
Meestal weet ik bij een plot meteen wat het beste past, maar dit weekend twijfelde ik juist en dat bracht me op het idee voor dit topic.

Waar kiezen jullie voor en waarom?

#2 12-12-2011 18:06:44

lenihanfighter
Lid
progress bar
Van: 01-12-2012
Tot: 30-11-2013
Ik: Schrijf

Website

Re: Ik of hij/zij?

Meestal hij/zij. Schrijft natuurlijker en ik vind het persoonlijk ook prettiger lezen. Er zijn maar weinig ik-boeken die ik fijn vind lezen. Maar het hangt geheel af van het verhaal. Ik heb wel af en toe in de ik-vorm gelezen, omdat het echt vanuit die persoon wordt verteld.

Mocht je echt niet kunnen kiezen, kan je het misschien verdelen tussen ik en hij/zij? Volgens mij wordt dat soms ook wel gedaan. Wel per hoofdstuk en de ik-hoofdstukken hebben een hele andere inkijk op dingen dan de hij/zij hoofdstukken. Ik heb er in elk geval wel eens aan gedacht om een boek te schrijven met de laatste kabouter die zijn verhaal verteld. Dat zou een combi worden van ik en hij/zij. smile

One worm, one goal, one perfect shot.

#3 12-12-2011 18:08:29

Jarsto
Admin
progress bar
Van: 01-01-2014
Tot: 31-12-2014

Website

Ik zal doorgaans eerder voor derde persoon gaan dan voor eerste. Alleen bij een paar verhalen brandt de stem van één karakter er zo hard doorheen dat het in eerste persoon gaat.

De meeste van mijn verhalen spelen ook vanuit meerdere POVs (points of view) en overspringen van de ene persoon naar de andere is in derde persoon een stuk natuurlijker dan in de eerste. In eerste persoon moet ik echt bij een character blijven, en daar zijn de verhalen vaak toch net te ingewikkeld voor.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen op, en in mijn geval ook één halve uitzondering. Pure Time, mijn NaNo verhaal van 2010 wisselt om. Één hoofdstuk eerste persoon door hoofdpersoon één, volgende hoofdstuk derde persoon door hoofdpersoon twee. De hoofdstukken in eerste persoon, een soortement voorgeschiedenis van die hoofdpersoon, blijken achteraf overigens gewoon tussen de bedrijven door in de andere verhaallijn geschreven te zijn. En hoofdpersoon twee krijgt die in het laatste hoofdstuk (waar de boel bij elkaar komt) te lezen.

NaNo 2010 was daarmee overigens ook voor het eerst in lange tijd dat ik eerste persoon heb geschreven. Alleen in mijn 'begin' periode met het wat meer schrijven (2001 t/m 2003 ongeveer) heb ik meer in eerste persoon dan in derde geschreven. Ik ben daarna vrij snel 'standaard' derde persoon gaan schrijven, met maar heel weinig uitzonderingen.

Jarsto - Forum Admin

'There are three rules for writing a novel. Unfortunately, no-one knows what they are.'
- W. Somerset Maugham

#4 12-12-2011 19:15:43

Infinity
Lid
progress bar
Van: 01-01-2013
Tot: 31-12-2013

Ik schrijf eigenlijk altijd  ik-persoon.
Ik kan niet meer  hij zij schrijven.
Vroeger wel, maar ik ben een keer geswitcht en nu kan ik niet terug:D
Net zoals dat ik  eerst  alles in de verleden tijd schreef en nu  tegenwoordige tijd.

#5 12-12-2011 19:25:14

AutumnsDreams
Lid
progress bar

Ik switch nogal eens, maar de laatste tijd schrijf ik voor fanfics vooral in de ik-vorm en voor andere verhalen in de hij/zij vorm smile Wat ik verder soms doe is wel switchen van persoon in de ik-vorm zodat niet elke keer dezelfde persoon aan het vertellen is. Wat ook weleens gebeurt is dat ik switch van de ik-vorm naar de hij/zij-vorm, omdat dat op het moment nodig is, bijvoorbeeld als er iets is met een grote groep en ik me moet concentreren op verschillende losse gesprekjes tussen verschillende kleinere groepjes.

Verder schrijf ik het bijna altijd in de tegenwoordige tijd, alleen was het verhaal van NaNo 2011 in de verleden tijd..

Waarschijnlijk wordt The Guild/The Assignment gewoon lekker in het Nederlands, tegenwoordige tijd en in derde persoon geschreven gezien ik die vanuit minstens vier karakters moet schrijven XD En dat maakt de eerste persoon een beetje moeilijk XD

#6 12-12-2011 20:52:02

Mews
Lid
progress bar
Van: 01-02-2012
Tot: 31-12-2013

Website

Ik schreef vroeger veel in de ik-persoon. Ik heb nog een halve novel liggen die in de ik-persoon is geschreven... Omdat ik vaak erg van de emotie en persoonlijke ontwikkelingen ben paste dat vaak, vond ik dat ik dan beter m'n ziel erin kon stoppen.

Nu schrijf ik liever in de derde persoon, maar dan wel vanuit een bepaalde character's perspectief. Dan vind ik het ook makkelijker switchen tussen meerdere MC's of MC/sidechars. Met de ik-vorm zou je dan op de een of andere manier duidelijk moeten maken wie de "ik" is aan het begin van een hoofdstuk als je vanuit meerderen schrijft, of het hele verhaal vanuit één perspectief schrijven -- wat een leuke uitdaging kan zijn, en ik vroeger dus juist graag deed, maar nu juist liever niet. Als ik andere characters erin schrijf dan moet ik soms gewoon echt even "in" ze duiken om het verhaal een spannende twist te geven.

Dit komt ook omdat ik in de loop der jaren een heel sterk "dingen zijn niet altijd als ze lijken" ideaal heb gekregen. Daarom gooi ik er graag chars in die bijvoorbeeld gemeen lijken, maar goede redenen hebben of die bijvoorbeeld in hun eigen gedachten vinden dat ze gelijk hebben, en dat is dan mooi om vanuit zo'n character te kunnen laten zien waarom hij/zij bepaalde dingen doet.

En ik ben er dus ook achter gekomen dat je ook gewoon heel goed vanuit het perspectief van een character, emoties en sfeer en alles meegenomen, kan schrijven in de derde/hij/zij vorm. Dus heb ik de ik-vorm niet erg meer nodig. big_smile

Een short story zou ik overigens nog wel in de ik-vorm schrijven -- ik zit dit ook wel zo leuk te zeggen maar ben van plan mijn pokémon fanfic van 10k ook in de ik-vorm te doen, om weer eens in het gevoel van vroeger te komen, haha -- maar een novel van 100-150k woorden niet meer. Is denk ik ook een beetje persoonlijke smaak. smile Schrijf ook altijd verleden tijd.

#7 12-12-2011 21:30:07

Cayendi
Lid
progress bar
Van: 01-01-2012
Tot: 31-12-2012

Website

korte verhalen vanuit één pov schrijf ik vaak in 1e persoon (ik-persoon). Zolang ik maar één pov heb, vind ik het lekkerder schrijven, maar waarom, dat weet ik ook niet direct.

Novels waarin minstens twee personen een eigen pov hebben, schrijf ik in derde persoon (hij/zij). Maar altijd gefocust (sp?). Ik schrijf nooit omniscient (of hoe dat in 't nederlands ook mag heten). Ik blijf in derde persoon net zo dicht bij het personage als ik 1e persoon, vind ik tenminste.

Blaine D. Arden
m/m romance/mystery/fantasy writer
http://blainedarden.com
Vind mijn boeken bij Storm Moon Press

#8 12-12-2011 22:26:32

Aleeneh
Lid
progress bar

In mijn vorige drafts van dit verhaal schreef ik altijd vanuit de 3e persoon, hij/zij dus. Ik had toen meerdere verhaallijnen met elkaar verweven en daarom was het gewoon makkelijker om het onderscheid te houden, wie nu de ik-persoon weer was. Bovendien vind ik hij/zij makkelijker schrijven voor verhalen met meer actie, en de 1e persoon werkt beter voor mij wanneer ik meer met emoties en innerlijke gedachtegangen van doen heb.

In mijn huidige draft van dit verhaal heb ik het hele boek voor maar 1 persoon gereserveerd; ik heb de verhaallijn een stuk simpeler gemaakt. Het gaat daarbij veel meer in op de gevoelens die zij overal voor heeft en het is de bedoeling dat de lezer zich heel goed kan inleven in haar situatie. Dan werkt voor mij de ik-persoon veel beter, dus ik ben nu overgestapt.

De meeste verhalen schrijf ik overigens graag in de 1e persoon...schrijf nou eenmaal graag over de zieleroerselen van mijn hoofdpersoon tongue en vind het ook best fijn lezen. Maar het ligt echt aan het verhaal waar ik voor ga. Dat besluit ik per verhaal.

Edit:
@Cayendi: Alwetende verteller, heet dat smile

Laatst bewerkt door Aleeneh (12-12-2011 22:26:50)

#9 12-12-2011 22:46:34

Cayendi
Lid
progress bar

Website

Aleeneh schreef:

@Cayendi: Alwetende verteller, heet dat smile

Ah, dat was 't.  Lol, mijn characters zijn alles behalve alwetend smile 
Ik kruip liever in de huid van één character tegelijk.

Blaine D. Arden
m/m romance/mystery/fantasy writer
http://blainedarden.com
Vind mijn boeken bij Storm Moon Press

#10 12-12-2011 23:06:19

niniatiale
Lid
progress bar

Vaak gebruik ik de derdepersoon dus hij/zij omdat ik dat lekkerder vind schrijven en ook lekkerder vind lezen persoonlijk.
Een heel enkele keer gebruik ik een ik-persoon en nog minder een alwetende verteller.. wink en dat is dan vaak ook alleen in kortere verhalen.

#11 13-12-2011 16:42:30

RJA
Lid
progress bar

Ik schrijf gebruik bijna altijd de derde persoon. Eens in de zoveel tijd probeer ik wel weer eens om het vanuit de eerste persoon te schrijven, maar eigenlijk loop ik dan binnen de 10k vast en besluit ik het toch te moeten herschrijven.
Maar msschien is dit ook gewoon een beetje gewenning. Zo lang ik me kan herinneren, gebruik ik eigenlijk al 3de persoon. Wennen aan 1ste persoon gaat alleen nog niet zo snel.

Alwetende verteller heb ik nog nooit gebruikt. Ik hou er inderdaad ook van dat er altijd wat geheimpjes blijven wink

"The ducks will be fine. They're lying in a pan with their heads chopped off, so the worst part is behind them..."

#12 13-12-2011 22:23:28

Joos
Lid
progress bar
Van: 01-12-2011
Tot: 31-10-2012

Leuk om te lezen deze reacties smile

Maar alwetende verteller betekent niet dat er geen geheimen kunnen zijn. De verteller weet alles over de personages, maar dat betekent niet dat je dat allemaal op tafel moet gooien. Het is vooral handig als je de gevoelens van meerdere personages duidelijk wil maken. Als je de derde persoon gebruikt vanuit één personage, kun je niet zeggen dat een ander personage zich ellendig voelt. Want als hij dit niet uitspreekt, kan jouw personage het niet weten en jij als schrijver dus ook niet.
In dat soort gevallen heb je de alwetende verteller, die kan dit wel allemaal duidelijk maken. Zo kun je alsnog geheimen bewaren.

En het is een handige manier om spanning op te wekken. 'Hij wist nog niet dat dit zijn einde zou zijn.'  Als zo'n zin uit het niets komt, denkt de lezer: 'wat, hij komt aan zijn einde? Maar waarom, hoe?' Dan gaat de lezer (als je het goed doet, maar dat geldt altijd natuurlijk) juist verder lezen omdat hij wil weten wat er dan precies zal gebeuren.

Overigens gebruik ik zelf de alwetende verteller niet veel, omdat ik me doorgaans toch te veel op één personage richt.

#13 13-12-2011 22:42:57

Jarsto
Admin
progress bar

Website

Het probleem met alwetende derde persoon voor mij is dat ik teveel mensen heb gezien die het niet goed doen.

Bij een echte alwetende derde persoon met de verteller haast zelf een character zijn, ook al zal hij/zij niet in het verhaal voorkomen. De verteller met een eigen stem hebben is misschien een betere manier om het verwoorden.

Veel mensen eindigen wanneer zij 'alwetend' proberen te schrijven bij 'head-hopping' (sorry, ken geen goede NL term hiervoor). Ze schrijven dan een derde persoon vanuit één persoon tegelijk, maar switchen op rare momenten (en soms snel achter elkaar) van persoon naar persoon. En dat leest (voor mij) niet prettig.

Ook is het beperkende bij het schrijven van een alwetende verteller dat het moeilijker wordt om je lezers te verrassen. Ten minste als je eerlijk wilt blijven. Bij een derde persoon vanuit één persoon (tegelijk) kan de lezer samen met de persoon die dat stuk van het verhaal meemaakt verrast worden door iets onverwachts. Een echt alwetende verteller ziet dat al aankomen en geeft daarmee al snel meer weg dan je zou willen.

Jarsto - Forum Admin

'There are three rules for writing a novel. Unfortunately, no-one knows what they are.'
- W. Somerset Maugham

#14 26-12-2011 13:33:12

Saar
Lid
progress bar

Ik kies ervoor om in de 'ik-'vorm te schrijven. Als ik dat doe, dan laat ik me meeslepen en vlot het allemaal iets beter. Een echte uitdaging is ook om met meerdere 'ik-'vormen te werken: het ene hoofdstuk is het de ene 'ik-'vorm en het ander hoofdstuk de andere. Klinkt ingewikkeld, maar leuk om mee te spelen.

Als ik in de 3de persoon schrijf dan gaat het niet vlot en blokkeer ik.

#15 13-02-2012 15:10:30

Saar
Lid
progress bar

Ik ondervind momenteel een soortgelijk probleem: ik vertel vanuit mijn HP, dus in de 'ik'-vorm. Dat had ik graag willen combineren met een 2de HP,maar dan vanuit de 'hij'-vorm. Is dit enigszins mogelijk of te hoog gegrepen?

Dus eigenlijk laat ik mn 1ste HP vanuit 'Ik'-vorm vertellen en ik ben dan de verteller van mn 2de HP, dus uit de 'hij'-vorm.

Laatst bewerkt door Saar (13-02-2012 15:11:18)

#16 13-02-2012 19:34:56

Jarsto
Admin
progress bar

Website

Saar schreef:

Ik ondervind momenteel een soortgelijk probleem: ik vertel vanuit mijn HP, dus in de 'ik'-vorm. Dat had ik graag willen combineren met een 2de HP,maar dan vanuit de 'hij'-vorm. Is dit enigszins mogelijk of te hoog gegrepen?

Dus eigenlijk laat ik mn 1ste HP vanuit 'Ik'-vorm vertellen en ik ben dan de verteller van mn 2de HP, dus uit de 'hij'-vorm.

Ik kan niet zeggen dat je het jezelf makkelijker maakt door dit te doen, maar het kan zeker gedaan worden. Ik heb een aantal boeken in de kast staan waarin het gedaan wordt. De eersten die me te binnen schieten: Talyn van Holly Lisle, en de tweede Uplift Trilogie van David Brin.

In Talyn wordt redelijk kort op elkaar afgewisseld tussen personen die elkaar 'gewoon' tegenkomen. De drie boeken van Brin (Brightness Reef, Infinity's Shore, Heaven's Reach) hebben meer verschil tussen de verschillende verhaallijnen die in verschillende vormen worden verteld. Ze komen elkaar soms wel tegen, maar er zijn ook hele stukken waar dat niet gebeurt. Het eerste deel (in ieder geval) is opgedeeld in The Book of the Sea & The Book of the Slope om twee gebieden te onderscheiden.

Ik heb het zelf 1 keer gedaan, bij mijn NaNo van 2010. Alleen is het daar zo dat de twee verhalen ongeveer 500 jaar uit elkaar liggen. Verhaal lijn 2 blijkt (aan het eind van het boek) de memoires van de niet vertellende hoofdpersoon uit verhaallijn 1 te zijn (verhaallijn 2 is eerste persoon, lijn 1 is derde maar vanuit de andere hoofdpersoon dus). Die zijn tussendoor geschreven zodat de vertellende persoon uit lijn 1 ze kan lezen.

Zo'n verschil in plaats en/of tijd maakt het denk ik makkelijker om de vormen te combineren. Maar het kan dus ook met twee personen die ieder in het 'hier en nu' (of is het 'daar en dan'?) hun deel van het verhaal beschrijven. Waar je denk ik wel extra op moet letten zijn de wisselingen van persoon en vorm. Ik zelf beperk mijn wisselingen van verteller vaak tot de hoofdstuk wisselingen, en als je op deze manier van vorm gaat wisselen zou ik dat zeker doen, dan heeft de lezer in ieder geval wat vastigheid mbt hoe lang hij/zij een bepaalde vorm kan verwachten.

Jarsto - Forum Admin

- W. Somerset Maugham

Forum footer