Het DutchNaNo forum. Voor WriYe support in het Nederlands, en andere schrijfdiscussies.

Je bent niet ingelogd.

#1 11-12-2011 15:40:50

Jarsto
Admin
progress bar
Van: 01-01-2014
Tot: 31-12-2014
Ik: Schrijf en Edit
Ik tel in: Woorden

Website

Jarsto's WriYe 2012

Laat ik dan eindelijk zelf ook maar 'ns een draadje maken. Ik heb mijn target na wat dubben voorlopig maar op 250k gezet. Daar zijn twee redenen voor.

De reden dat ik nu een getal heb gekozen is allereerst heel praktisch: ik moest iets kunnen invullen om de balkjes te testen. De redenering achter de 250k is als volgt.

Ik reken een beetje op 100k tijdens NaNoWriMo. Dat laat voor de overige 336 dagen van de 366 die we volgend jaar hebben met 250k nog 150k te gaan. Als we uitgaan van 5 weken vrij gaan daar nog 'ns 35 dagen vanaf, dus heb ik dan 301 dagen met 150k als doel over.

Dat komt neer op zo'n 500 per dag. Da's genoeg dat ik er echt mee bezig moet blijven, maar niet zoveel dat ik het niet dagelijks kan doen omdat het teveel tijd gaat vragen.

Projecten

Even een overzichtje van wat ik in ieder geval wil doen om die 250k te halen.

Animal Magic

Mijn NaNo 2009 die nog altijd af moet. Young-Adult Urban Fantasy. Dieren hebben magie, mensen ook, maar mensen zijn dit door de heksenjachten etc. uit het verleden wat vergeten. Mijn hoofdpersoon, Gavin, wordt door dieren gerekruteerd omdat er een andere menselijke sorcerer is opgestaan en zij het niet alleen aankunnen.

Huidige stand: ruim 60k.

Nog te doen: in dit boek gaat niet met de hoofd bad-guy afgerekend worden (bad-girl eigenlijk). Maar wel met een menselijke volgeling en een demon. De 'final battle' van dit boek is het belangrijkste dat nog moet gebeuren. Met nog een paar plot-points in de week verhaal die er nog voor zit. Hopelijk rond 80k of 90k moet het verhaal klaar zijn.

Tech Runners 2

Tech Runners was mijn NaNo 2006. Omdat ik op dag twaalf met 72k klaar was met dat verhaal ben ik toen doorgegaan met een vervolg, dat nog altijd geen andere naar heeft dan Tech Runners 2. Dit is een science fiction verhaal dat draait om een groep Tech Runners - mensen die technologie van aliens tegen verdragen in naar de Aarde smokkelen, of soms tegen de wetten van de aarde in technologie die alleen op aarde mag voorkomen naar koloniën smokkelen - die worden gerekruteerd door de geheime dienst om aliens op te sporen die menselijke technologie proberen te stelen. En daarmee een nog veel groter complot om het spoor komen.

Huidige stand: ruim 50k

Nog te doen: het grote complot moet nog ontdekt worden. En de onmiddelijke dreiging moet gestopt worden. De uiteindelijke vijand is een heel end weg, en zal dus pas in een eventueel derde deel volledig aangepast kunnen worden. Maar de huidige slag moet nog wel gewonnen worden. Ik hoop 'm een beetje even lang te houden als deel één, dus dat zou nog zo'n 20k tot 30k extra betekenen.

Gordian Knot - Rewrite

Gordian Knot is pure Space-Opera. Ik heb 't in 2004 al geschreven. Het verhaal vind ik nog altijd leuk, maar het is wel een aan grondige re-write toe. Daar ligt al een klein beginnetje van, maar ik wil 'm volgend jaar toch eigenlijk afmaken. Vermoedelijk kost dat zo'n 90k tot 100k.

De UESF (United Earth Space Force) Warrior krijgt een nieuwe kapitein en krijgt eigenlijk tegelijk opdracht om alien activiteiten te onderzoeken zo ver van de aarde dat de rest van de vloot niet te hulp zal kunnen snellen als er iets is. Kapitein en bemanning moeten elkaar leren te vertrouwen en zich tegen bijna onmogelijke tegenstanders zien te verdedigen. En wanneer dat een keer is gelukt krijgen ze als beloning de plannen van de aliens in handen, en moet er een alliantie worden gesmeed om op korte termijn in te grijpen.

Huidige stand: 6k van de rewrite af.

Nog te doen: afgaand op het origineel zal daar nog wel zo'n 100k aan moeten worden toegevoegd. Kan iets meer of minder zijn, maar zal toch in die orde van grote liggen.

Naast deze drie heb ik ook nog wel andere projecten gaande. Maar deze drie zijn de eerste drie waar ik mij voor 2012 op wil gaan richten.

Edit 30-05-2012:

Ik heb een flinke inhaal slag te maken, maar heb toch juist twee projecten toegevoegd. Had ook meer kunnen richten op de lopende projecten, maar merkte dat deze twee projecten teveel gingen jeuken om te laten liggen, en dan kan ik de woorden net zo goed voor m'n WriYe meetellen. Deze twee projecten zijn beiden nog in de begin fase, minder dan 10k gedaan, en vermoedelijk iets tussen 70k en 90k te gaan.

The Midas Touch

Dit is misschien het vreemdste project om toe te voegen terwijl de andere nog niet af zijn. The Midas Touch is de werktitel van het vervolg op Gordian Knot (geschiedenis weetje: de koningen van Frigië wisselden steeds af tussen Gordias en Midas als naam voor de volgende koning).

Aan het eind van Gordian Knot, waarvan de rewrite nog stukken te gaan heeft, wordt de kapitein gewond afgevoerd naar een ziekenhuis op een wereld van vriendschappelijke aliens. Met een schip dat niet meer gerepareerd kan worden, en nog geen nieuw schip beschikbaar, besluit zijn bemanning hem daar op te gaan zoeken. Hierbij komen ze prompt terecht in een dreigende volksopstand waar duistere machten van buiten met wel heel veel geld achter lijken te zitten.

Singer

Dystopische science fiction. Harry - zeg geen Harriet als je geen pijn wilt - zou liever niet op Marna wonen. De kolonie planeet is saai, heeft weinig andere tieners, en de meesten daarvan lijken zich met niets meer bezig te houden dan mode en populariteit. Tot haar grote frustratie zit er ook nog een andere Harry in haar klas, waardoor de leraren constant wel Harriet zeggen, en leraren schoppen werkt averechts.

Harry's leven verandert opeens wanneer ze door de andere Harry wordt gekidnapt, nadat ze 'm twee mensen van de veiligheidsdienst heeft zien neerschieten. Maar hoe weet hij een pistool uit het niets te voorschijn te toveren? Waarom reageren z'n vaders niet geschokt wanneer hij een meisje kidnapt, maar helpen ze haar gevangen te houden? En waarom wordt Benjamin (de echte naam van de andere Harry) door de verzetsmensen in de grot waar ze terecht komen met 'Lord' aangesproken?

Ben is al jaren op de vlucht, eigenlijk vanaf z'n geboorte. En sinds z'n achtste is hij de laatste van de Griffins. Het laatste geslacht van quantum-manipulators dat nog op vrije voeten is. Hij heeft een erfelijke baan als hoofd van het verzet. Een zware druk om een erfgenaam te produceren. En nu ook nog een meisje dat hij liever doodgeschoten zou hebben om snel en clean van een lastige getuige af te zijn.

Maar de code van de Griffins verbied het doden van de onschuldigen. En aangezien het andere deel - het focussen van zijn talent op één uitingsvorm, namelijk zang - hem voor de overheid verborgen weet te houden houdt hij de code vast. Het alternatief is gevangen genomen worden en verder gaan als 'brain-in-a-box', gemanipuleerd via elektrische en chemische commando's om te doen wat de overheid wil.

Laatst bewerkt door Jarsto (30-05-2012 20:53:03)

Jarsto - Forum Admin

'There are three rules for writing a novel. Unfortunately, no-one knows what they are.'
- W. Somerset Maugham

#2 11-12-2011 15:47:56

seriouscirrus
Lid
progress bar
Van: 01-01-2012
Tot: 31-12-2012
Ik tel in: Pagina's

Re: Jarsto's WriYe 2012

nice. Lijkt me een leuk doel.

#3 11-12-2011 17:49:20

Joos
Lid
progress bar
Van: 01-12-2011
Tot: 31-10-2012

Haha, een hele rekensom over hoe je tot je doel bent gekomen tongue

Science-fiction spreekt me niet zo aan, maar Animal Magic lijkt me leuk!

#4 12-12-2011 13:53:43

Jarsto
Admin
progress bar

Website

Joos schreef:

Haha, een hele rekensom over hoe je tot je doel bent gekomen tongue

Ik beredeneer doelen wel grondig ja. Het moet niet te moeilijk zijn, maar ook niet te makkelijk. Dus vandaar de hele rekensom.

Joos schreef:

Science-fiction spreekt me niet zo aan, maar Animal Magic lijkt me leuk!

Ik zal binnenkort misschien 'ns kijken of ik wat snippets ervan kan plaatsen. Ik vind 'm zelf ook nog altijd wel leuk. Hoofdpersoon schrikt in het begin natuurlijk wanneer hij opeens door een hond wordt aangesproken.

Jarsto - Forum Admin

'There are three rules for writing a novel. Unfortunately, no-one knows what they are.'
- W. Somerset Maugham

#5 12-12-2011 15:21:38

Mews
Lid
progress bar
Van: 01-02-2012
Tot: 31-12-2013

Website

Klinkt als leuke doelen, ook leuk dat je met dingen uit het verleden wat gaat doen! smile Ik ben ook niet zo van de Sci-Fi, geen idee waarom maar sterren boeien me enorm vanaf een planeet gezien maar niet zozeer om er(door)heen te reizen.  Ben ook wel benieuwd naar de snippets van animal magic. smile

Doel klinkt als een goede. Lastig wel om voor een heel jaar iets vast te stellen.

#6 02-01-2012 21:45:06

Jarsto
Admin
progress bar

Website

Vandaag mijn eerste schrijfdag gehad. Was gisteren nog ivm de jaarwisseling bij m'n vader, en had geen zin om terwijl ik niet thuis was al met het schrijven te beginnen.

Netjes mijn doel gehaald van de 500 woorden per dag. Wel nog wat fragmentarisch, heb aan alle drie de genoemde projecten gewerkt, al was het maar met een paar zinnen. En heb even een spreadsheet gebouwd waar ik de woorden van de verschillende projecten in in kan voeren, en dat dan automatisch mijn WriYe totaalscore tot nu toe uitrekent.

Jarsto - Forum Admin

- W. Somerset Maugham

#7 03-01-2012 03:24:13

RJA
Lid
progress bar
Ik: Schrijf

Mooi begin van het jaar. En hier inderdaad ook de 1ste van januari niet aan schrijven toegekomen hoor. Nou ja, net na 12u pas.

Toch blijf ik het knap vinden om aan drie verschillende dingen een paar zinnen te kunnen schrijven wink

"The ducks will be fine. They're lying in a pan with their heads chopped off, so the worst part is behind them..."

#8 07-02-2012 10:39:25

Jarsto
Admin
progress bar

Website

Na een goede start is het een beetje in het honderd gelopen met mijn schrijfplannen. Door drukt met andere dingen (werk, studie, etc) ben ik eigenlijk na de eerste paar dagen niet echt meer aan schrijven toegekomen.

Ik hoop het de komende weken weer meer op te pakken, al zal dat voor een deel via sprinten in het weekend moeten, en dreigt mijn tijd in het weekend ook al weer steeds voller te worden.

En fin, ik hoop ook weer wat actiever te worden hier op de site, dus hopelijk volgen de updates wel in dit draadje.

Jarsto - Forum Admin

- W. Somerset Maugham

#9 09-02-2012 01:47:32

HannahK
Lid
progress bar
Van: 01-01-2013

Ik ben ook weer begonnen, dus dan kun jij het ook. Kom op Jarsto! smile

#10 22-02-2012 08:33:52

Jarsto
Admin
progress bar

Website

Maar weer even een update. Ik lig nog altijd lang niet op het schema waar ik op zou willen liggen, maar ik heb wel gisteren en eergisteren (dus twee dagen achter elkaar) weer geschreven. Dat voelt momenteel al als een kleine overwinning, hopelijk kan ik die lijn vasthouden om de komende dagen weer een beetje de gewoonte van het dagelijks schrijven op te bouwen.

Jarsto - Forum Admin

- W. Somerset Maugham

#11 24-02-2012 15:23:50

RJA
Lid
progress bar
Ik: Schrijf

Goed bezig Jarsto! En gewoon even doorzetten (zegt iemand die ook gigantisch achterloopt) ^_^
Zullen we er anders voor gaan dat we allebei weer op schema lopen aan het eind van februari? 6 dagen kan je een hoop in schrijven wink

"The ducks will be fine. They're lying in a pan with their heads chopped off, so the worst part is behind them..."

#12 30-05-2012 20:55:09

Jarsto
Admin
progress bar

Website

Maar weer 'ns een update. Nog altijd een flinke inhaalslag te slaan, en dat zal ook nog wel even duren. Weet wel wat meer dagelijks te schrijven, maar voorlopig nog altijd veel te veel andere dingen te doen om me hier echt goed op te kunnen concentreren. Hopelijk wordt dat met een paar maanden anders maar tot die tijd...

Heb de laatste tijd ook aan twee verhalen buiten mijn projecten lijstje om het nodig gedaan, dus heb die maar toegevoegd aan de lijst, zie edit van het bovenste bericht.

Jarsto - Forum Admin

- W. Somerset Maugham

#13 31-05-2012 08:58:38

HannahK
Lid
progress bar

Hey Jarsto, fijn om weer een update van je te zien! Goed dat je elke dag weer wat schrijft, dat vind ik al heel moeilijk hoor!

#14 30-09-2012 18:58:19

Jarsto
Admin
progress bar

Website

Dit draadje is veel te lang niet geüpdate, maar ik heb dan ook al tijden heel weinig geschreven. Met werk, en studie, en af en toe nog wat privéleven, bleef er gewoon niet genoeg tijd voor over. Ik heb de laatste weken wat rust op het studie front, en ook een paar andere projecten af weten te ronden.

Dus ben ik maar weer 'ns bezig gegaan. Denk niet dat ik de 250k ga halen, of het moet een hele sterke sprint worden in de laatste 3 maanden. Maar ik ga wel lekker verder aan de slag de komende tijd, om toch in ieder geval te proberen wat verder te komen met mijn lopende projecten.

Jarsto - Forum Admin

- W. Somerset Maugham

#15 01-10-2012 10:17:58

HannahK
Lid
progress bar

yay, Jarsto is er weer! big_smile

Laatst bewerkt door HannahK (01-10-2012 10:18:12)

#16 01-12-2012 09:11:32

Jarsto
Admin
progress bar

Website

Zo. NaNoWriMo zit er weer op. Hoog tijd voor een update.

Naast de woorden van NaNo heb ik besloten ook een aantal dingen die te klein zijn om apart te noemen mee te nemen in m'n wordcount totaal. Een paar worldbuilding dingen etc. Wel allemaal fictie (alle non-fictie, blogs, teksten op het werk, voor de studie, etc. tel ik niet mee). Daarmee kom ik net boven de 200k op dit moment.

Misschien dus tijd om nog een December sprintje te trekken voor m'n 250k doel.

Jarsto - Forum Admin

- W. Somerset Maugham

#17 01-12-2012 21:37:24

Sahi
Moderator
progress bar
Van: 09-12-2012
Tot: 31-01-2013
Ik: Edit

Nice! Veel succes!

Forum footer