Het DutchNaNo forum. Voor WriYe support in het Nederlands, en andere schrijfdiscussies.

Je bent niet ingelogd.

#1 06-12-2011 23:34:04

Aleeneh
Lid
progress bar
Van: 01-01-2012
Tot: 31-12-2012
Ik: Schrijf
Ik tel in: Woorden

Nieuwe plots

Waar halen jullie inspiratie vandaan voor nieuwe plotideeën? En als jullie dan zo'n nieuw idee hebben, hoe werken jullie dat dan uit tot een heel verhaal? Ben ik wel benieuwd naar smile

#2 06-12-2011 23:37:54

ForestOne
Lid
progress bar

Re: Nieuwe plots

leboeken, ik krijg details voor plotten van lezen uit boeken, plot ideeën krijg ik op random momenten en dan schrijf ik het op en dan schrijf ik het steeds meer uit

#3 06-12-2011 23:39:47

Mews
Lid
progress bar
Van: 01-02-2012
Tot: 31-12-2013
Ik: Schrijf en Edit

Website

Eigenlijk komen de meeste plots tot me terwijl ik schrijf, of als ik het bijv over een bepaald plot heb met iemand dat ineens extra details me te binnen schieten. Ik probeer ze gelijk op te schrijven als ik niet al aan het schrijven was. Hoe het dan uitgewerkt wordt tot een verhaal... Tja, ik begin gewoon te typen en dan lukt dat meestal wel. ^^;

Ik haal ook inspiratie uit dingen om me heen natuurlijk. Bijv mijn idee om een shapeshifters/weerwolven setting te maken kwam door mijn bedienings-baantje en zo kwam een MC voort (ook geinspireerd op een oud rp char, maar dan in een héél andere setting) die in de bediening werkt in een grote stad en in het geheim bij een shapeshifter's society zit waar ze oefenen met shapeshiften enzo... :')

Mijn gedachten dwarrelen ook vaak alle kanten op als ik in mezelf denk. Vaak irritant (lastig om rust in m'n hoofd te krijgen!) maar wel handig m.b.t. ideeën krijgen. Met m'n stripjes ga ik er soms gewoon voor zitten en ga ik schetsen. Soms schets ik voor schrijven ook, hoewel meestal andersom (tekenen n.a.v. tekst). Schetsen is natuurlijk net zoiets als brainstorm/woordwolkjes of weet ik het maken, maar dat doe ik dan weer niet vaak.

Interessant topic smile

Laatst bewerkt door Mews (06-12-2011 23:42:40)

#4 07-12-2011 10:48:37

lenihanfighter
Lid
progress bar
Van: 01-12-2012
Tot: 30-11-2013

Website

Waar haal ik mijn inspiratie vandaan... Eigenlijk geen idee. ^^; Ik denk dat ik gewoon zonder het te beseffen alles in mijn wereld verbind met verhalen. Ik zit in de trein op Utrecht te wachten tot we vertrekken, komt de ICE naar Berlijn ofzo aan... ik zie er een heel Doctor Who verhaal in dat zich een beetje in onze toekomst afspeelt met een onmogelijk snelle 'Shinkansen'. En zij gaan natuurlijk op onderzoek uit en ontdekken dat mensen die meer dan zoveel keer met de nieuwe Shinkansen reizen opeens veranderen in stof (mogelijk met grote explosie), omdat ze zonder bescherming tegen deze hypersnelheid reizen en het menselijk lichaam kan daar niet tegen. Eerst lijkt het er op alsof er een gemene alien ofzo achter zit, maar uiteindelijk blijkt het een corrupte organisatie te zijn die juist misbruik maakt van een arme verdwaalde alien die dit soort dingen mogelijk maakt!

... En dat allemaal alleen omdat de ICE op het perron tegenover me aankwam. En dat heb ik heel vaak. Zeker als ik buiten loop of in de trein zit, ik bekijk bijna alles op een soort verhalende manier, zoek onbewust naar mogelijke oorzaken of plots. En de leukste daarvan blijven natuurlijk hangen. smile Om ooit ergens in de toekomst geschreven te worden.

One worm, one goal, one perfect shot.

#5 07-12-2011 12:02:36

Joos
Lid
progress bar
Van: 01-12-2011
Tot: 31-10-2012

Vroeger... (ach, die goede oude tijd!) kwamen verhalen gewoon pats, boem! bij me naar binnen vallen. Ik heb in die tijd talloze plots bedacht en vaak begon ik aan allemaal wel een keer. Maar naarmate de puberteit verder achter me kwam te liggen, gaat het bedenken van plots wat moeizamer, vooral omdat ik nu zelf veel kijk naar realiteit en mogelijke uitgeefbaarheid.

Wat nog wel zomaar bij me opkomt, zijn personages. Een naam van iemand, een karaktertrek of een hobby kan ervoor zorgen dat er zomaar in mijn hoofd een personage ontstaat. Vaak weet ik daaromheen wel een plot te verzinnen.

Dan zijn er nog plotideeën van anderen, die mijn creativiteit op stoom brengen. Als ik een leuk idee lees, zie ik vaak al helemaal voor me hoe ik het zou aanpakken. Helaas zijn dat plots van anderen, daar kan ik niet zomaar mee aan de gang. Soms vraag ik het wel eens of ik het idee gebruiken mag, maar vaak als ik dan eenmaal met het idee bezig ben, vind ik het steeds minder leuk worden.

#6 07-12-2011 12:11:06

Omegi
Lid

Haha Lenihan smile Dat verhaal van die trein is basically wat men dacht dat er zou gebeuren toen de gewone (niet hogesnelheid) trein er nog maar net was. "MENSEN ZIJN NIET ONTWORPEN OM ZO SNEL TE GAAN!"

#7 07-12-2011 12:19:54

lenihanfighter
Lid
progress bar
Van: 01-12-2012
Tot: 30-11-2013

Website

Oh echt? big_smile Nooit geweten. Vind het wel grappig! Maar hier gaat het om binnen tien minuten van Osaka naar Tokyo kunnen reizen (want nu met de shinkansen 2 uur of meer duurt XD).

Hm, wil em nu al helemaal uit gaan schrijven. :3 Het idee bij mij is nl dat ze ooit wel klaar genoeg zijn om zo snel te gaan, met de juiste bescherming enzo, alleen het is veel te vroeg nog in geschiedenis. big_smile

One worm, one goal, one perfect shot.

#8 07-12-2011 12:59:10

Infinity
Lid
progress bar
Van: 01-01-2013

Het komt gewoon aanwaaien. Vooral tegen eind oktober als ik net een idee  helemaal in mn hoofd heb en denk,JA! dat ga ik schrijven  komt er opeens een compleet nieuw idee. Als ik dan schrijf komt het meestal vanzelf.

#9 07-12-2011 13:56:41

RJA
Lid
progress bar

Ideeën krijg ik echt op allerlei manieren en plekken binnen. Gewoon als ik iets aan het doen ben, in de kroeg zit, op de fiets zit, film aan het kijken ben en ook wordt ik heel vaak gewoon wakker met een leuk idee in m'n hoofd. Ik vind het ook heerlijk om gewoon in bed te liggen en zo'n idee uit te pluizen in m'n hoofd.

Plotten gaat bij mij heel verschillend. Soms weet ik een begin en (als het mee zit) een einde, andere keren werk ik ook eerst de hele verhaallijn en alle characters uit.

"The ducks will be fine. They're lying in a pan with their heads chopped off, so the worst part is behind them..."

#10 07-12-2011 14:23:12

niniatiale
Lid
progress bar

Vaak als ik in de trein zit en een beetje voor me uit aan het dromen ben, dan komen er nieuwe plots.
Of als ik al aan het schrijven ben. Maar dat is vaak voor een deel twee of iets dergelijks.

#11 07-12-2011 21:59:27

Jarsto
Admin
progress bar
Van: 01-01-2014
Tot: 31-12-2014

Website

Voor mij is het lastig te zeggen waar nieuwe ideeën vandaan komen. Soms begint het met een beeld van een scene, of misschien een character. Een of twee keer is het zelfs met een droom begonnen.

Mijn NaNo 2010 begon met een beeld van twee witte torens in een droom, gevolgd door een beeld van een planeet met een brandende atmosfeer.

Een van mijn andere projecten begon ook met een droom: Een groepje mannen komt uit een moeras terwijl achter ze aan de andere kant van het moeras nog een veldslag woedt. Een van de mannen heeft een jongetje van een jaar of 6 vast dat ondanks alles slaapt. Maar het is niet zijn zoon, de vader van het jochie is nog bij de troepen in de veldslag gebleven.

Verder is een goed geheugen voor mij wel een voordeel. Zonder dat ik echt veel opschrijf blijven er toch flarden van losse ideeën plakken. Zo nu en dan komen die dan opeens weer bij elkaar. Dat geld ook voor de twee dromen die hierboven beschreven zijn. Daar zijn andere ideeën bijgekomen om dan een compleet verhaal te gaan worden.

Aan de andere kant wil er ook wel 'ns terwijl ik onder de douche sta, aan het wandelen ben, of zelfs terwijl ik in de rij sta voor de kassa bij de supermarkt, een compleet verhaal opeens zich melden. Dan is het vaak wel een punt om snel wat dingen te noteren voordat er zoveel wegzakt dat ik in plaats van een heel verhaal alleen nog losse flarden om voor iets anders te gebruiken overheb.

Jarsto - Forum Admin

'There are three rules for writing a novel. Unfortunately, no-one knows what they are.'
- W. Somerset Maugham

#12 07-12-2011 22:30:34

Denishiua
Lid

Mijn ideeën voor verhalen komen vaak voort uit mijn dromen.. Als ik wakker word kan ik mij meestal heel gedetailleerd mijn droom herinneren, en soms zitten daar best leuke ideeën tussen (al zeg ik het zelf) wink

#13 07-12-2011 23:01:51

Mews
Lid
progress bar

Website

Denishiua schreef:

Mijn ideeën voor verhalen komen vaak voort uit mijn dromen.. Als ik wakker word kan ik mij meestal heel gedetailleerd mijn droom herinneren, en soms zitten daar best leuke ideeën tussen (al zeg ik het zelf) wink

Grappig!

Ik droom ook heel veel, helaas vooral nare dromen. sad Veel dromen met angsten erin. Die angsten stop ik overigens ook wel in mijn schrijfwerk, maar de dromen gaan vaak over mijzelf (en een paar x over mijn novel-verhaal, haha!) dus kan ik weinig mee... Heb ze in het verleden wel getekend en soms opgeschreven. Ik zou liever wat minder willen dromen, ook al zijn ze soms grappig wink.

#14 07-12-2011 23:07:48

Denishiua
Lid

Mews schreef:
Denishiua schreef:

Grappig!
Ik droom ook heel veel, helaas vooral nare dromen. sad Veel dromen met angsten erin. Die angsten stop ik overigens ook wel in mijn schrijfwerk, maar de dromen gaan vaak over mijzelf (en een paar x over mijn novel-verhaal, haha!) dus kan ik weinig mee... Heb ze in het verleden wel getekend en soms opgeschreven. Ik zou liever wat minder willen dromen, ook al zijn ze soms grappig wink.

Oh dat is vervelend. Herinner je je dan nog alles de volgende dag?
Ik vind dromen echt geweldig. Vaak komen er wel mensen in voor die ik ken, maar dan heel anders (Bijv. iemand is een weerwolf ofzo of we gaan op bezoek bij pinguins) Heb ook een keer over Niniatiale gedroomd.. Ze maakte mij wijs dat een jongen die het uitmaakte, hard to get aan het spelen was - en dat ik gewoon met een meisje moest zoenen. Dat deed ik natuurlijk in mijn droom, ik luister altijd naar Niniatiale ^^

#15 07-12-2011 23:10:50

niniatiale
Lid
progress bar

Denishiua schreef:

Heb ook een keer over Niniatiale gedroomd.. Ze maakte mij wijs dat een jongen die het uitmaakte, hard to get aan het spelen was - en dat ik gewoon met een meisje moest zoenen. Dat deed ik natuurlijk in mijn droom, ik luister altijd naar Niniatiale ^^

Mag jij wel liegen, je luisterd nooit naar mij.. xD

Maar iig.. sommige verhaaltjes zijn ook op mijn dromen gebaseerd, alleen zijn die vaak ook heel tragisch, ik herinner me bijna nooit dromen, maar als ik ze herinner gaan er vaak mensen dood.. :s beetje jammer..

#16 08-12-2011 12:19:13

Infinity
Lid
progress bar
Van: 01-01-2013

Ik  heb al twee keer gedroomd dat ik stond te douchen.
How exciting...
Schijnt wel een betekenis te hebben maar dromen dat mn vrienden opeens  pinguins zijn lijkt me toch leuker

#17 08-12-2011 14:32:46

Joos
Lid
progress bar
Van: 01-12-2011
Tot: 31-10-2012

Dromen dat je vrienden pinguins zijn levert in ieder geval een heleboel inspiratie op!

#18 09-12-2011 14:03:54

Cayendi
Lid
progress bar

Website

aanwaaien lijkt zo cliché, maar zo is het wel.
Ik kan ik weet niet waar mee bezig zijn en ineens een idee krijgen.
Gister moest ik met de hond naar de plukster, en terwijl ik vrolijk mee zat te gillen met Adam Lambert, had ik ineens een extra idee voor mijn korte verhaal ... 't was maar een klein iets dat ging om een brief die iemand moest krijgen, maar toch ...
En laatst werd ik 's morgens ineens wakker met namen en beroepen van de hoofdpersonen uit datzelfde verhaal.

Soms is het iets directer. Dan lees ik op de site van een publisher een aanvraag voor verhalen ronde een bepaald thema, en terwijl ik hun aanvraag doorlees, krijg ik een idee. (Zo is 'The Forester' ontstaan ... was een aanvraag voor kerstverhalen, en zodra ik Solstice las, had ik mijn verhaal al)

't zit 'm vaak in de kleine dingen smile

Blaine D. Arden
m/m romance/mystery/fantasy writer
http://blainedarden.com
Vind mijn boeken bij Storm Moon Press

#19 10-12-2011 10:38:19

ForestOne
Lid
progress bar

heb zojuist weer een nieuw plot ide binnen gekregen XD heb al gepost in the progress report, wil het wel schrijven, maar het lijkt me een vet moeilijk onderwerp :S

#20 10-12-2011 12:29:28

Omegi
Lid

Het kan inderdaad van alles zijn... Ik krijg het niet zoals Lenihan constant binnen, ik moet er wel een beetje naar op zoek zijn of in ieder geval in de goede frame of mind, zeg maar, maar dan kan alles wel een verhaal idee zijn.

Soms begint het met een personage...
Maar die hoeft niet voort te komen uit iemand die ik zie lopen of uit een film oid, kan ook uit een gevoel zijn, of een situatie, etc.
Soms begint het met een scene...
Niet eens per se de begin scene. Een van mijn meest ambitieuze verhalen kwam voort uit een gevoel (moeilijk te beschrijven, zeg maar dat "nnnnnnrngh" gevoel dat je krijgt als je net voor het eerst 1984 hebt uitgelezen), daaruit kwam het idee voor om ook een verhaal te schrijven dat bij de lezer zo'n sterke reactie oproept, en van daaruit de scene die zich uiteindelijk ongeveer op twee derde van het verhaal bevindt (eind boek 2, zeg maar).
Soms begint het met een setting...
Daar ben ik zelf helemaal weg van, settings wink Werelden, steden, één enkele herberg langs de weg, maakt me niet uit... De vonk hiervoor komt bij mij vaak op door beelden die ik zie... De lichtinval terwijlik door oud Utrecht loop, mist op de hei, een detail op een gevel, maakt niet uit. XD Van daaruit bedenk ik een setting, die soms vooral draait om een bepaald gevoel met zich mee te dragen, en daar plaats ik dan een verhaal in. Soms meerdere. Hier loop ik vaak wel het risico om allemaal coole aanknooppunten te bedenken uit de geschiedenis van die plek en zo, en ik weet precies waarom de barkeeper maar 1 oog heeft en hoe de tovenaar aan zijn staf komt (die toch wel verdacht veel weg heeft van een menselijke arm) en wie in het jaar 1921 de kroonjuwelen heeft gestolen... maar dat past niet allemaal in één verhaal of boek of trilogie zonder het allemaal HEEL raar aan elkaar te knopen... XD Maar het houdt me in ieder geval aan het schrijven.

Ik ben zelf niet zo van de "What if?" ideeën... Dit is iets wat veel sci-fi/fantasy schrijvers gebruiken, "what if" de nazi's WO2 hadden gewonnen, "what if" het monster onder mijn bed echt was, "what if" de lucht blauw is omdat we tegen een gigantisch BSOD aan zitten te kijken? Dit werkt voor andere mensen vaak heel goed, maar voor mij persoonlijk niet zo. Er moet toch echt iets van een gevoel aan zitten voor mij, dan pas kan ik er wat mee.

#21 11-12-2011 00:05:11

Mews
Lid
progress bar

Website

Ik ben ook niet zo van de "what if"s. Ik schrijf eigenlijk erg op gevoel, daarom zit denk ik ook veel persoonlijke verwikkelingen en lastige morele situaties in mijn NaNo-novel...

Ik moet idd ook wel een beetje in de goede "mindset" zijn. Voor NaNoWriMo heb ik een tijd alleen geschreven op mijn engelse wolf rpg site, dus wolven, waardoor minder inspiratie uit het dagelijks leven (dieren schrijven is immers toch gelimiteerd daarin). Vooral na veel schrijven en/of lezen sta ik erg open voor nieuwe ideeën om me heen. Het zijn ook niet zozeer ideeën maar meer dat ik alle potentiële gebeurtenissen afweeg. Zo sta ik op stations altijd bang om me heen te kijken als de trein komt omdat ik gewoon elke keer weer bang ben dat iemand er tussen valt of ervoor springt. De toiletten in de Florin bij de TGIOP vanavond vond ik zowel eng als inspirerend omdat ik me van alles kon bedenken wat hier zou kunnen afspelen tegen het einde van een willekeurige avond... Ik ben best wel een angstig aangelegd persoon, ben altijd bang dat er iets gaat gebeuren op onheilspellende plekken of gewoon als ik alleen (of met één iemand die ik niet ken) ben. Of nu ja, bang... Meer van "er zou nu iets slechts kunnen gebeuren", realiseer me vooral hoe makkelijk het potentieel is iemand kwaad te doen als je wil. Ik zou soms wel eens iets minder inbeeldend en creatief willen zijn m.b.t. mijn omgeving en dingen gewoon zien als ze zijn, haha. Maar voor schrijven is het wel handig, heb ook altijd een notebook bij me om iets te tekenen/schetsen of schrijven als ideeën me te binnen schieten! big_smile

#22 12-12-2011 15:34:32

Mews
Lid
progress bar

Website

Overigens heb ik al best wel vaak gehad de laatste tijd dat ik echt op de willekeurigste momenten leuke plots binnenkreeg... Gewoon als ik zat na te denken over een verhaal, en dan een idee kreeg. Ik schrijf ze ook gelijk even in mijn schetsboek op tegenwoordig zodat ik ze niet vergeet, als ze goed genoeg voelen. smile

#23 14-12-2011 21:47:41

Jarsto
Admin
progress bar
Van: 01-01-2014
Tot: 31-12-2014

Website

Mews schreef:

Overigens heb ik al best wel vaak gehad de laatste tijd dat ik echt op de willekeurigste momenten leuke plots binnenkreeg... Gewoon als ik zat na te denken over een verhaal, en dan een idee kreeg. Ik schrijf ze ook gelijk even in mijn schetsboek op tegenwoordig zodat ik ze niet vergeet, als ze goed genoeg voelen. smile

Ik kan me daar wel in herkennen. Nu ja, niet in het schetsboek want ik heb het teken vermogen van een... tja, wat is nou een dier dat niet kan tekenen...

Maar goed, ik kan me er verder wel in herkennen dat het vrij willekeurig binnen komt vallen. En dat je soms inderdaad maar even snel moet zijn met opschrijven/intypen voordat het te ver wegzakt. Nadenken over verhalen helpt wel, in ieder geval in die zin dat bezig zijn met een verhaal structuur (ook al is het voor een heel ander soort verhaal) bij mij toch een soort resonantie lijkt te hebben die plot-bunnies aan kan trekken.

Jarsto - Forum Admin

'There are three rules for writing a novel. Unfortunately, no-one knows what they are.'
- W. Somerset Maugham

#24 03-12-2012 22:48:22

Maximupje
Lid
progress bar
Tot: 20-12-2012

Mijn plots.. Pff
Op het moment haal ik alles van pirates of the caribean en een of andere vage online serie.

Maar normaal idd uit boeken en normale films. Ik heb ook vaak genoeg dat ik over een plot droom, dat is meestal het makkelijkst ^^

Misschien dacht je dat jou sprookje begon met 'er was eens',
Maar realiseer je je te laat dat jou sprookje begon met 'ze leefde al lang en gelukkig.'
Want jammer genoeg begin je pas echt te waarderen wat je had, als je het verloren bent.
-Nieuwe wateren, prologue-

#25 05-12-2012 20:01:39

foreverandaday
Lid
progress bar
Van: 06-01-2012

Haha ik kreeg het plot voor mijn huidige verhaal toen ik mijn handen stond te wassen. Ik dacht ineens 'Hé als ik dit en dit nou zou doen' en toen heb ik daar een verhaal omheen bedacht haha ^^
En ik haal veel uit muziek :3 Concept albums en video clips en daarvan het verhaal verdraaien tot niemand nog doorheeft dat het daarvan kwam haha

“All writers are insane!”
― Cornelia Funke, Inkheart

Forum footer